Mímesis inventiva y representación en Leonardo da Vinci
-
1
Universidad Politécnica de Cartagena
info
ISSN: 1870-879X, 2594-1100
Year of publication: 2023
Volume: 17
Issue: 34
Type: Article
More publications in: En-claves del pensamiento
Abstract
The types of artistic mimesis are basically three: ritual, visual and cognitive. The last two are the ones that have most influenced art and correspond to the theses defended by Plato and Aristotle. The aesthetic experience of Vinciana painting is different. Such a distinction does not depend on fidelity to a supposed real model, nor on the anatomical correctness of its characters or the geometric purity of its perspectives. It seems to be related to what in the field of Aesthetics is called ‘identification’, ‘incarnation’, ‘presentization’ or ‘representation’. In this article we propose to show that Leonardo was an artist more Aristotelian than Platonic. In his work and writings,we find enough Aristotelian traces. However, in vinciano thought and doing there is a form of inventive mimesis that allows us to reinterpret what a representation is. This article aims to notice the deep re-presentative depth, in the sense of a present doing that underlies the vinciano making. His skill is not exhausted in the likeness, nor in the knowledge of reality, but in a summoning to presence. Such a milestone allows us to venture, beyond psychoanalytic or psychological tendencies, why some works from Vinciana -unfinished-can be considered finished.
Bibliographic References
- Arendt, Hannah. La condición humana. Barcelona: Paidós, 2008.
- Aristóteles, Metafísica. Madrid: Alianza, 2014.
- Aristóteles. Física II. Madrid: Gredos, 1995.
- Ballesteros, Jesús. Postmodernidad: decadencia o resistencia. Madrid: Tecnos, 1994.
- Baxandall, Michael. Pintura y vida cotidiana en el renacimiento. Arte y experiencia en el Quatrocentto. Barcelona: GG, 1978.
- Bell, Janis. “Aristotle as a Source for Leonardo’s Theory of Colour Perspective after 1500”. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, núm. 56 (1993): 100-118. DOI: https://doi.org/10.2307/751367
- Hart, Ivor Blashka. The Mechanical Investigations of Leonardo da Vinci. Londres: Chapman & Hall, 1925.
- Blunt, Anthony. Teoría de las artes en Italia 1450-1600. Madrid: Cátedra, 2011.
- Bozal, Valeriano. Mímesis: las imágenes y las cosas. Madrid: Visor, 1987.
- Brizio, Anna Maria et al. Leonardo. The Scientist, London, Melborurne, Sydney, Auckland, Johannesburg: Hutchinson, 1981.
- Burke, Peter. El Renacimiento italiano. Cultura y sociedad en Italia, Madrid, Alianza, 2015.
- Castiglione, Baldassare. El cortesano. Madrid: Alianza, 2020.
- Chastel, André. El Renacimiento italiano, 1460-1500. Madrid: Akal, 2005.
- Clark, Kenneth. Leonardo da Vinci. Madrid: Alianza, 2019.
- Condivi, Ascanio. Vita di Michelagnolo Buonarroti, Roma, 1553. Firenze: Ed. a cura di G. Nencioni, con saggi critici de M. Hirst e C. Elam, 1998.
- Da Vinci, Leonardo. Alegorías, Pensamientos, Profecías. Madrid: Gadir, 2010.
- Da Vinci, Leonardo. Cuadernos de notas. Madrid: Planeta d’Agostini, 1995.
- Da Vinci, Leonardo. Tratado de pintura. Madrid: Akal, 2016.
- Codex Arundel, Londres, Royal Windsor Library.
- Codex Atlanticus, Milán, Biblioteca Ambrosiana.
- Codex Urbinus, Vaticano, Biblioteca Apostólica Vaticana.
- Códice Ashburnham, París, Institut de France.
- Códice Trivulziano. Castello Sforzesco, Milán, Biblioteca Trivulziana.
- Códices de Madrid, Madrid, Biblioteca Nacional.
- Códices Forster, Londres, Victoria and Albert Museum.
- Della Mirandola, Giovanni Pico. De ente et uno. Firenze: Vallechi Editore, 1942.
- Farago, Claire. “Leonardo’s ‘prospettiva Composta’ in the History of Pictorial Composition”. En I mondi di Leonardo. Arte, scienza e filosofía, ed. Carlo Vecce, 107-129. Milán: Edizioni Università IULM, 2003.
- Farago, Claire. Leonardo da Vinci’s Paragone. A critical Interpretation with a New Edition of the Text in the Codex Urbinas. Leiden: Brill, 1992. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004246744
- Ficino, Marsilio. Humanismo y renacimiento. Madrid: Alianza, 2007.
- Freedberg, Sydney J. Pintura en Italia 1500-1600. Madrid: Cátedra, 1998.
- Gadamer, Hans Georg. La actualidad de lo bello. Barcelona: Paidós, 1991.
- Gadamer, Hans Georg. Verdad y método I. Salamanca: Ediciones Sígueme, 1999.
- Gantner, Josef. “Il problema del non finito in Leonardo, Michelangelo e Rodin”. En Annali della Scuola Normale Superiore di Pisa, Lettere, Storia e Filosofia, 47-61. Serie II, 23, núm. 1/2. Pisa: Ed. Scuola Normale Superiore, 1954.
- García-Sánchez, Rafael. El Renacimiento como artificio. Una aproximación cultural y estética. Madrid: Munilla-Lería, 2018.
- García-Sánchez, Rafael, et al. “El prestigio cultural de la mímesis ritual”. En Memoria y Civilización 26, núm. 1 (2023): 1-21. DOI: https://doi.org/10.15581/001.26.011
- Garrocho Salcedo, Diego S. “El paradigma de la semejanza o la verdad de una copia”. En Leonardo y la copia de Mona Lisa del Museo del Prado, 45-66, ed. Ana González Mozo. Madrid: Museo Nacional del Prado, 2021.
- Gehlen, Arnold. Imágenes de época. Sociología y Estética de la pintura moderna. Barcelona: Ediciones Península, 1994.
- Gombrich, Ernst H. El legado de Apeles. Estudios sobre el arte del Renacimiento, 3. Madrid: Debate, 2000.
- Gombrich, Ernst H. La Historia del arte. Londres y Nueva York: Phaidon Press Limited, 2021.
- Grassi, Ernesto. Retórica como filosofía. La tradición humanista. Madrid: Anthropos, 2015.
- Heidegger, Martin. “El origen de la obra de arte”. En Caminos de bosque, 11-62. Madrid: Alianza, 2018.
- Ruiz García, Elena. El imaginario de Leonardo. Códices Madrid de la Biblioteca Nacional de España. Madrid: Ministerio de Cultura. BNE, 2012.
- Kemp, Martin. “From Mimesis to Fantasia: The Quattrocento Vocabulary of Creation. Inspiration and Genius in the Visual Arts”. Viator: Medieval and Renaissance Studies, 8 (1977): 347-398. https://doi.org/10.1484/J.VIATOR.2.301573. DOI: https://doi.org/10.1484/J.VIATOR.2.301573
- Kemp, Martin. Leonardo da Vinci. Las maravillosas obras de la naturaleza y el hombre. Madrid: Akal, 2011.
- Kwakkelstein, Michael W. “Did Leonardo always Practice what he Preached? Discrepancies between Leonardo’s Didactic Views on Painting and his Artistic Practice”. Letteratura & Arte, núm. 9 (2001): 109-136. https://doi.org/10.1400/169712.
- Mandolini, Ricardo. “Arte y mímesis. La controversia filosófica”. Revista del IIMCV, 35, núm. 1 (2001): 41-63.
- Martínez E., y J. Rafael. “En busca de la razón del mundo: Leonardo, matemáticas y visualidad”. Educación matemática, 22, núm. 1 (2010): 115-148.
- Nicholl, Charles. Leonardo. El vuelo de la mente. Madrid: Taurus, 2006.
- Panofsky, Erwin. Idea. Madrid: Cátedra, 2013.
- Platón. Fedro. Madrid: Gredos, 1988.
- Platón. Gorgias. Madrid: Gredos, 1987.
- Platón. República. Madrid: Gredos, 1988.
- Platón. Sofista. Madrid: Gredos, 1988.
- Platón. Timeo. Madrid: Alianza, 2011.
- Pope-Hennessy, John. El retrato en el Renacimiento. Madrid: Akal, 1985.
- Richter, Jean Pau. Scritti letterari di Leonardo da Vinci Parte II. Sampson Low, Marston: Searle & Rivington, 1883.
- Ruíz García, Elisa. “Un retrato auténtico de Leonardo”. En Leonardo, un testigo de su tiempo, 85-103. Madrid: Catálogo de la exposición El Imaginario de Leonardo. Códices Madrid de la BNE, 2012.
- Vasari, Giorgi. Las vidas de los más excelentes arquitectos, pintores y escultores italianos desde Cimabue a nuestros tiempos. Madrid: Cátedra, 2002.
- Weber, Max. El político y el científico. Madrid: Alianza Editorial, 1979.
- Zöllner, Frank. Leonardo da Vinci. Obra pictórica completa y obra gráfica. Barcelona: Taschen, 2003.