Construcción de un instrumento para medir la utilidad percibida de las TIC usadas en la por estudiantes de arquitectura técnica

  1. García-Vera, Victoria Eugenia 1
  2. Roig Vila, Rosabel 1
  3. García Vázquez, Pedro 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revue:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Année de publication: 2016

Número: 49

Pages: 121-134

Type: Article

DOI: 10.12795/PIXELBIT.2016.I49.08 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Résumé

This paper aims to evaluate the learning objects used by the students enrolled in a Building Engineering subject of the University of Alicante. An instrument was created to achieve that aim which analyzes the perceived usefulness of learning objects when it comes to competence acquisition and students' attitudes towards computer use. The analyses performed suggest that the measuring instrument developed is reliable and valid. Content validity for this instrument was examined through expert judgment (questionnaire general validity = .912, p-value = .000). In turn, construct validity was studied through the examination of its internal structure, applying factor analysis to the items contained on the final questionnaire version (four factors were identified which jointly explained 45.65% of variance). As for instrument reliability, it was analyzed through a calculation of its internal consistency by means of Cronbach's alpha coefficient (? for the scale total = .90)

Information sur le financement

Este trabajo ha sido realizado con las ayudas, del Vicerrectorado de Investigación,Desarrollo e Innovación de la Universidad de Alicante, destinadas a la formación de doctores Ref. UAFPU 2011-33487413B.

Financeurs

Références bibliographiques

  • Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA). (2004). Libro blanco del título de grado en ingeniería de edificación. Recuperado de http://www.aneca.es/var/media/150380/ libroblanco_jun05_edificacion.pdf
  • Aiken, L. R. (1980). Content validity and reliability of single items or questionnaires. Educational and Psychological Measurement, 40, 955-959. doi: 10.1177/ 001316448004000419
  • Aiken, L. R. (1985). Three coefficients for analyzing the reliability and validity or ratings. Educational and Psychological Measurement, 45, 131-142. doi: 10.1177/ 0013164485451012
  • Ajzen, I. & Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting behaviour. Englewood Cliffs, N.J: Pretice Hall.
  • Alaminos, A. & Castejón, J. L. (2006). Elaboración, análisis e interpretación de encuestas, cuestionarios y escalas de opinión. Alcoy: Marfil.
  • Allen, L. R. (1986). Measuring attitude toward computer assisted instruction. Computers in Nursing, 4(4), 144–151.
  • Barlett, M. S. (1954). A note on the multiplying factors for various chi square approximations. Journal of the Royal Statistical Society, 16(Series B), 296-298.
  • Bourne, J., Harris, D. & Mayadas, F. (2005). Online engineering education: learning anywhere, anytime. Journal of Engineering Education, 9(1), 131-146. doi: 10.1002/j.21689830.2005.tb00834.x
  • Cabero, J. (2013). El diseño, la producción y la evaluación de TIC aplicadas a los procesos de enseñanza-aprendizaje. En J. Barroso & J. Cabero (Coords.), Nuevos escenarios digitales. Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular (pp. 6983). Sevilla: Pirámide.
  • Cardona, M. C. (2002). Introducción a los métodos de investigación en educación. Madrid: EOS.
  • Cardona, M. C., Chiner, E. & Lattur, M. A. (2006). Diagnóstico psicopedagógico. Alicante: Editorial Club Universitario.
  • Cea, M. A. (2004). Métodos de encuesta. Teoría y práctica errores y mejora. Madrid: Síntesis.
  • Chiner, E. (2011). Las percepciones y actitudes del profesorado hacia la inclusión del alumnado con necesidades educativas especiales como indicadores del uso de prácticas educativas inclusivas en el aula (Tesis doctoral no publicada). Universidad de Alicante, España.
  • Cohen, M. S. & Ellis, T. J. (2004). Developing criteria for an on-line learning environment: from the student and faculty perspectives. Journal of Engineering Education, 93(2), 161-167. doi: 10.1002/j.21689830.2004.tb00800.x
  • Ehlers U. D. (2009). Web 2.0 – e-learning 2.0 – quality 2.0? Quality for new learning cultures. Quality Assurance in Education, 17(3). 296-314. doi: 10.1108/ 09684880910970687
  • Gerard, R. W. (1967). Shaping the mind: computers in education. En G. P. Miller (Ed.), Applied Science and Technological Progress (pp. 207-228). Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
  • González, J. & Wagenaar, R. (Eds.). (2003). Tuning educational structures in Europe. Informe final. Fase uno. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Haag, S. & Palais, J. C. (2002). Engineering online: Assessing innovative education. Journal of Engineering Education, 91(3), 285-290.
  • Hodgins, H. W. (2000). The future of learning objects. En D. A. Wiley (Ed.), The instructional use of learning objects: online version. Recuperado de http://reusability.org/ read/chapters/hodgins.doc
  • Jordano, M. & Castrillo, M. D. (2016). El aprendizaje de lenguas extranjeras mediante tecnología móvil en el contexto de la educación a distancia y combinada. RIED, 19(1), 25-40. doi: 10.5944/ried.19.1.15287
  • Kaiser, H. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39(1), 31-36. doi: 10.1007/BF02291575
  • Kay, R. H. (1993). An exploration of theoretical and practical foundations for assessing attitudes toward computers: the Computer Attitude Measure (CAM). Computers in human behavior, 9(4), 371-386. doi: 10.1016/0747-5632(93)90029-R
  • Kay, R. H. & Knaack, L. (2009). Assessing learning, quality and engagement in learning objects: the Learning Object Evaluation Scale for Students (LOES-S). Educational Technology Research and Development, 57(2), 147-168.
  • Kerlinger, F. N. & Lee, H. B. (2002). Investigación del comportamiento: métodos de investigación en ciencias sociales (4ª ed., Trads. L. E. Pineda e I. Mora). México, D. F.: McGraw-Hill.
  • Larsen, K. & Vincent-Lacrin, S. (2005). The impact of ICT on tertiary education: advances and promises. Recuperado de http:/ /oems.edu.np/Blogs/Article/upload/LarsenThe%20impact%20of%20ICT%20on%2 0 t e r t i a r y % 2 0 e d u c a t i o n % 2 0 %20AKKE[1].doc
  • Latchman, H. A. & Latchman, S. M. (2000). Bringing the classroom to students everywhere. Journal of EngineeringEducation, 89(4), 429-433. doi: 10.1002/j.2168-9830.2000.tb00548.x
  • Lawton, D., Vye, N., Bransford, J., Sanders, E., Richey, M., French, D. & Stephens, R. (2012). Online learning based on essential concepts and formative assessment. Journal of Engineering Education, 101(2), 244-287. doi: 10.1002/j.2168-9830.2012.tb00050.x
  • Loyd, B. & Gressard, C. (1984). Reliability and factorial validity of computer attitude scales. Educational and psychological measurement, 44(2), 501-505. doi: 10.1177/ 0013164484442033
  • Martínez, S., Bonet, P., Cáceres, P., Fargueta, F. & García, E. (Septiembre, 2007). Los objetos de aprendizaje como recurso de calidad para la docencia: criterios de validación de objetos en la Universidad Politécnica de Valencia. Comunicación presentada en el IV Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño y Evaluación de Contenidos Educativos Reutilizables (SPDECE 2007), Universidad del País Vasco, Bilbao, España.
  • McMillan, J. H. & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Una introducción Conceptual (5ª ed., Trad. J. Sánchez). Madrid: Pearson Educación.
  • Ministerio de Educación (2011). Real Decreto 1027/2011, de 15 de julio, por el que se establece el Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior. Boletín Oficial del Estado, 185, de 3 de agosto.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. (2007). Orden ECI-3855-2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Arquitecto Técnico. Boletín Oficial del Estado, 312, de 29 de diciembre.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. (2007). Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado, 260, de 30 de octubre.
  • Nóvoa, A. (2009). Educación 2021: para una historia del futuro. Revista iberoamericana de educación, 49, 181-199.
  • Olvera, M. & Benítez, B. (2008). Aproximación a las actitudes y percepciones de los usuarios ante las tecnologías de la información. El profesional de la información, 17(2), 199-204.
  • Pale, P., Miletic, I., Kostanjcar, Z., Pandzic, H. & Jeren, B. (2011). Development of Pyramidia: an integrative e-learning multimedia tool. International Journal of Electrical Engineering Education, 48(3), 264279. doi: 10.7227/IJEEE.48.3.5
  • Paulsson, F. & Naeve, A. (2006). Establishing technical quality criteria for learning objects. Recuperado de http:// www.frepa.org/wp/wp-content/f i les/ Paulsson-Establ-Tech-Qual_finalv1.pdf
  • Popovich, P. M., Hyde, L. R. & Zakrajsek, T. (1987). The development of the attitudes toward computer usage scale. Educational and psychological measurement, 47(1), 261269.
  • Quality Assurance Agency for Higher Education. (2010). Subject benchmark statement: Engineering. Recuperado de http:/ / w w w . q a a . a c . u k / P u b l i c a t i o n s / InformationAndGuidance/Pages/Subjectbenchmark-statement-Engineering-.aspx
  • Reigeluth, C. M. & Nelson, L. M. (1997). A new paradigm of ISD?. En R. C. Branch & B. B. Minor (Eds.), Educational media and technology yearbook (Vol. 22, pp. 24-35). Englewood, CO: Libraries Unlimited.
  • Richardson, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. En J. Sikula (Ed.), Handbook of research on teacher education (2ª ed., pp. 102-119). Nueva York, NY: Macmillan.
  • Roig, R. (2005). Diseño de materiales curriculares electrónicos a través de objetos de aprendizaje. RED. Revista de Educación a Distancia [Número monográfico IV] Recuperado de http://www.um.es/ead/red/ M4/
  • Rossiter, J. A. (2011). Which technology can really enhance learning within engineering?. International Journal of Engineering Education, 48(3), 231-244.
  • Selwyn, N. (1997). Students´attitudes toward computers: validation of a computer attitude scale for 16-19 education. Computers & Education, 28(1), 35-41. doi: 10.1016/ S0360-1315(96)00035-8
  • Shaft, T. M., Sharfman, M. P. & Wu, W. W. (2003). Reliability assessment of the attitude towards computers instrument (ATCI). Computers in Human Behavior, 20, 661–689. doi: 10.1016/j.chb.2003.10.021
  • Sinclair, J., Joy, M., Yin, J. & Hagan, S. (2013). A practice-oriented review of learning objects. IEEE Transactions on learning technologies, 6(2), 177-192. doi: 10.1109/ TLT.2013.6
  • Splitt, F. G. (2003). The challenge to change: on realizing the new paradigm for engineering education. Journal of Engineering Education, 92(2), 181-187. doi: 10.1002/j.21689830.2003.tb00756.x
  • Swain, P. H. (2003). Psychology of learning for instruction, 2nd edition / The art of changing the brain: enriching the practice of teaching by exploring the biology of learning. Journal of Engineering Education, 92(4), 283-286.
  • Universidad de Alicante (2009). Memoria para la solicitud de verificación del título de Grado en Ingeniería de Edificación de la Universidad de Alicante. Manuscrito inédito, Universidad de Alicante.
  • Vidal, C. L., Segura, A. A. & Prieto, M. E. (Octubre, 2008). Calidad en objetos de aprendizaje. Comunicación presentada en V Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño y Evaluación de Contenidos Educativos Reutilizables (SPDECE), Universidad Pontificia de Salamaca, Salamanca.
  • Wallen, N. E. & Fraenkel, J. R. (2001). Educational research. A guide to the process (2ª ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Wiley, D. A. (2000a). Connecting learning objects to instructional design theory: a definition, a metaphor, and a taxonomy. En D. A. Wiley (Ed.), The instructional use of learning objects: online version. Recuperado de http://reusability.org/read/chapters/ wiley.doc
  • Wiley, D. A. (2000b). Learning object design and sequencing theory (Tesis doctoral no publicada). Department of Instructional Psychology and Technology. Brigham Young University, Provo, UT, Estados Unidos.
  • Wilkinson, A., Robert, J. & While A. E. (2010). Construction of an instrument to measure student information and communication technology skills, experience and attitudes to e-learning. Computers in Human Behavior, 26, 1369–1376.