Frecuencia de uso de las plataformas virtuales de enseñanza. Una comparación Moodle versus Sakai en los estudios de perfil económico

  1. Fuensanta Arnaldos García 1
  2. Úrsula Faura Martínez 1
  3. Matilde Lafuente Lechuga 1
  4. Fernando Antonio López Hernández 2
  5. María Silva Pérez 2
  6. Manuel Ruiz Marín 2
  1. 1 Universidad de Murcia, España
  2. 2 Universidad Politécnica de Cartagena, España
Journal:
Revista de investigación en educación

ISSN: 1697-5200 2172-3427

Year of publication: 2015

Volume: 13

Issue: 1

Pages: 69-87

Type: Article

More publications in: Revista de investigación en educación

Abstract

So far the most common way in which the teaching process is carried out at college levels is through a mixed system (b-learning) in which classes will be complemented by a virtual system using any of the Learning Content Management Systems. One indicator of the successful implementation of these platforms is the frequency of use of the system, because when users have a more favourable attitude toward using the platform they use the system frequently and intensely. This paper presents a comparative analysis of the frequency of use stated by the students of two of the most popular free platforms (Moodle vs Sakai) and analyse the factors that have influence in a more intensive use comparing both systems. A survey of 606 students from two universities is used as a research tool. The results show the importance of several factors (perceived usefulness, ease of use and social influence) in the frequency of use and the equity of both platforms where only differences are found in Sakai users when access is performed with mobile devices.

Bibliographic References

  • Águila A.R., Garrido A. y Padilla , A. (2010). Entorno virtual de enseñanza/aprendizaje en organización de empresas basado en moodle. La satisfacción percibida del estudiante. IV Jornadas de innovación educativa y enseñanza virtual en la Universidad de Málaga. Consultado el (08/05/2014) en http://www.uma.es/formacionpdi/new_iedu cat/IV_Jornadas_Comunicaciones/2_04.p df.
  • Bebetón L., Fossas, M., Martínez E. y Ramos M.M. (2010). Entornos virtuales como apoyo a la docencia universitaria presencial: utilidad de Moodle. Anuario Jurídico y Económico Escurialense, XLIII, 273-302.
  • Cabero J. (2006). Bases pedagógicas del elearning. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 3 (1). [ Fecha de consulta: 27/04/2015]. http://www.uoc.edu/rusc/3/1/dt/esp/cabero. pdf
  • Calderón A., Fuster B., Martí M., Parreño J., Ródenas C. y Ruiz E. (2011). Herramientas del Campus Virtual: conocimiento, uso y valoración. 9th Conference of Research Networks on University Teaching 2011. Alicante. Universidad de Alicante.
  • Cañada M.D. (2012). Enfoque docente de la enseñanza y el aprendizaje de los profesores universitarios y usos educativos de las TIC. Revista de Educación, 359, 388-412.
  • Carswell, L., Thomas, P., Petre, M., Price, B. y Richards, M. (2000). Distance education via the Internet: The student experience. British Journal of Educational Technology, 31 (1), 29-47.
  • Chandra, V. y Fisher, D.L. (2009). Students´ perceptions of a blended web-based learning environment. Learning Environments Research, 12, 31-44.
  • Chiecher, A., Donolo, D. y Rinaudo, M.C. (2005). Percepciones del aprendizaje en contextos presenciales y virtuales. La perspectiva de alumnos universitarios. Revista de Educación a Distancia, 13. http://www.um.es/ead/red/13/chiecher.pd f.
  • Chiecher, A., Donolo, D. y Rinaudo, M.C. (2010). Estudiantes universitarios frente al aprendizaje mediado por TIC. Impacto de la propuesta sobre los perfiles motivacionales y las percepciones del curso. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad. http://www.revistacts.net/files/Portafolio/c hiecher_edit.pdf.
  • Cole, J.R. y Helen, C. (2007). Using Moodle: teaching with the popular open source course management system. New York: O’Reilly Media, Inc.
  • Davis, F. D. (1993). User acceptance of informafion technology: System characterisfics, user perceptions, and behavioral impacts. International Journal of Man-Machine Studies, 38, 475-487.
  • Durndell, A. y Haag, Z. (2002). Computer self efficacy, computer anxiety, attitudes toward the Internet and reported experience with the Internet, by gender, in an East European sample. Computers in Human Behavior, 18, 521-535
  • Fariña-Vargas, E., González-González, C.S. y Area-Moreira, M. (2013). ¿Qué uso hacen de las aulas virtuales los docentes universitarios? RED, Revista de Educación a Distancia, 35. Consultado el 08/05/2014 en http://www.um.es/ead/red/35/
  • Farley, L. (2007). Campus Virtual: la educación más allá del LMS, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. UOC. 4 (1). Consultado el 27/04/2015 en http://www.uoc.edu/rusc/4/1/dt/esp/ortiz.p df
  • Garrison, D.R. y Anderson, T. (2003). Elearning in the 21st century. A framework for research and practice. London: Routledge Falmer.
  • Garrison, D.R., Anderson, T. y Archer, W. (2010). The first decade of the community of inquiry framework: A retrospective. Internet and Higher Education 13, 5-9.
  • López, F.A. y Silva, M.M. (2014). Patrones de m-learning en el aula virtual. Aplicaciones para el aprendizaje móvil en educación superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 11 (1), 208221. Doi: http://doi.dx.org/10.7238/rusc.v11i1.1902
  • Madrid, J., Hernández, F., Romero, M., Martínez, S., López, M.J., Orengo, J. y Pelegrín, A. (2011). Análisis de la utilidad de las herramientas docentes del Campus Virtual SUMA de la Universidad de Murcia percibida por los alumnos de Veterinaria. I Congreso Internacional de Innovación Docente. Cartagena. Universidad Politécnica de Cartagena.
  • Martínez-Sánchez, M.I. y Sánchez-Santamaría, J. (2010). El uso de Moodle en el aprendizaje universitario: un estudio exploratorio para el desarrollo de las competencias en “blended learning”. Marín Rodríguez (coord.): Evaluación de competencias en los nuevos grados (199203). Cuenca: Servicio de Publicaciones de la UCLM.
  • Motiwalla, L.F. (2007). Mobile learning: A framework and evaluation, Computers & Education, 49, 581-596.
  • Pan, C.C., Sivo, S. y Brophy, J. (2003). Students' Attitude in a Web-enhanced Hybrid Course: A Structural Equation Modeling Inquiry. Journal of Educational Media & Library Sciences, 41 (2), 181194.
  • Parra-Meroño, M.C. y Carmona-Martínez, M.M. (2011). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la enseñanza superior española: factores explicativos del uso del campus virtual. Estudios sobre Educación, 20, 73-98.
  • Revista de Investigación en Educación. ISSN: 1697-5200 / eISSN 2172-3427 | 87
  • Prendes-Espinosa, M.P. (dir.) (2009) Plataformas de campus virtual de software libre: Análisis comparativo de la situación actual en las universidades españolas. Informe del proyecto EA-2008-0257 de la Secretaria de Estado de Universidades e Investigación. Consultado el (27/04/2015) en: http://www.um.es/campusvirtuales/informe _final_CVSL_SF.pdf
  • Sam, H.K., Othman, A.E.A. y Nordin, Z.S. (2005). Computer self-efficacy, computer anxiety, and attitudes toward the Internet: A study among undergraduates in Unimas. Educational Technology & Society, 8 (4), 205-219.
  • Sánchez, J. y Morales, S. (2012). Docencia universitaria con apoyo de entornos virtuales de aprendizaje (EVA). Digital Education Review, 21. Consultado el (27/04/2015) en: http://greav.ub.edu/der/
  • Sangrà, A., Vlachopoulos, D., Cabrera, N. y Bravo, S. (2011). Hacia una definición inclusiva del e-learning. Barcelona: eLearn Center. UOC. http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/han dle/10609/10541
  • Schumacher, P. y Morahan-Martin, J. (2001). Gender, Internet and computer attitudes and experiences. Computers in Human Behavior, 17, 95-110.
  • SCOPEO (2011). Aproximación pedagógica a las plataformas open source en la universidad española, Monográfico SCOPEO, nº 2. Consultado (27/04/2015) en: http://scopeo.usal.es/monograficoscopeo-no-2/
  • Silva, J. (2011). Diseño y moderación de entornos virtuales de aprendizaje (EVA). Barcelona: UOC.
  • Tirado-Morueta, R., Pérez-Rodríguez, M.A. y Aguaded-Gómez, J.I. (2011). Blended elearning en universidades andaluzas. Aula Abierta, 39 (2), 47-58.
  • Venkatesh, V. y Davis, F. D. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies. Management Science, 46 (2), 186204.
  • Zhao G. y Jiang Z. (2010). From e-campus to elearning: An overview of ICT applications in Chinese higher education. British Journal of Educational Technology, 41 (4), 574-581.