La Bóveda de la Capilla de la Virgen del Alcázar en San Patricio de Lorca. Experimentación geométrica en la arquitectura Renacentista del sur de España

  1. José Calvo López 1
  2. Miguel Ángel Alonso Rodríguez
  3. Pau Natividad Vivó 1
  1. 1 Universidad Politécnica de Cartagena
    info

    Universidad Politécnica de Cartagena

    Cartagena, España

    ROR https://ror.org/02k5kx966

Journal:
EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

ISSN: 1133-6137

Year of publication: 2013

Issue Title: Conversando con… JUAN NAVARRO BALDEWEG 1

Issue: 22

Pages: 122-131

Type: Article

DOI: 10.4995/EGA.2013.1679 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

Abstract

A number of peculiar thorus vaults were built in southern Spain during the 16th century. One of these vaults, over the chapel of the Virgin of the Alcázar in the church of San Patricio in Lorca, shows at first sight an irregular rib layout; this fact makes the thorus nature of the intrados surface uncertain. The authors have carried on a survey of this member using 3D laser scanning and multi-image photogrammetry. This has led to an unexpected conclusion. The vault is built in two sections, in order to fit a preexistent skew plan. The intrados of one of these portions is a torus surface, while the other one is not. However, both parts are geometrically consistent. The apparent irregularities arise from these design choices and would not have shown if both portions were not placed one beside the other.

Bibliographic References

  • ALONSO RODRÍGUEz, M. Á. and CALVO LÓPEZ, J., 2010. Sobre el levantamiento arquitectónico mediante fotogrametría multiimagen. In: XIII Congreso Internacional de Expresión Gráfica Arquitectónica. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia, pp. 35-40.
  • ALONSO RODRÍGUEZ, M. Á., et al., 2011. La capilla del canónigo Jerónimo Grasso y el desplome de la fachada renacentista de la catedral de Murcia. In: XXII Jornadas de Patrimonio Cultural de la Región de Murcia. Cartagena 2011. Murcia: Ediciones Tres Fronteras, pp. 13-22.
  • BAQUERO ALMANSA, A., 1902. Rebuscos. Murcia: Hermanos Perelló.
  • CALVO LÓPEZ, J. and ALONSO RODRÍGUEZ, M. Á., 2010. Perspective versus Stereotomy: from Quattrocento Polyhedral Rings to Sixteenth-Century Spanish Torus Vaults. Nexus Network Journal, vol. 12, no. 1, pp. 75-111. http://dx.doi.org/10.1007/s00004-010-0018-4
  • CALVO LÓPEZ, J., et al., 2005. Cantería renacentista en la Catedral de Murcia. Murcia: Colegio Oficial de Arquitectos de Murcia.
  • ESPÍN RAEL, J., 1931. Artistas y artífices levantinos. Lorca: La Tarde.
  • GUTIÉRREZ-CORTINES CORRAL, C., 1987. Renacimiento y Arquitectura religiosa en la antigua diócesis de Cartagena. Murcia: Colegio de Aparejadores.
  • IBÁÑEZ, J. M., 1925. Don Gil Rodríguez de Junterón. Boletín de la Junta del Patronato del Museo de Bellas Artes de Murcia, no. 4.
  • ROSENTHAL, E. E., 1985. The Palace of Charles V in Granada. Princeton: Princeton University Press.
  • SEGADO BRAVO, P., 2007. La Colegiata de San Patricio de Lorca. Arquitectura y arte. Murcia: Universidad de Murcia.
  • VANDELVIRA, ALONSO DE. 1585 c. Libro de trazas de cortes de piedras. Madrid, Library of the School of Architecture of Universidad Politécnica de Madrid. (Ed. by Geneviève Barbé Coquelin de Lisle, Tratado de arquitectura de Alonso de Vandelvira. Albacete: Caja Provincial de Ahorros, 1977).
  • VILLELLA, M., 1998-1999. Jacopo Torni detto l’Indaco (1476-1526) e la capella funebre ‘a La Antigua’ di Don Gil Rodríguez de Junterón nella cattedrale de Murcia. Annali di Architettura, no. 10-11, pp. 82-102.