El arco por esquina y rincón en los tratados y manuscritos de cantería del renacimiento hispánico

  1. García Baño, Ricardo 1
  2. Calvo López, José 1
  1. 1 Universidad Politécnica de Cartagena
    info

    Universidad Politécnica de Cartagena

    Cartagena, España

    ROR https://ror.org/02k5kx966

Revue:
EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

ISSN: 1133-6137

Année de publication: 2015

Titre de la publication: Conversando con... FRANCIS D.K. CHING

Número: 25

Pages: 128-137

Type: Article

DOI: 10.4995/EGA.2015.3704 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

Objectifs de Développement Durable

Résumé

Corner arches are a peculiar architectural type of the Spanish Renaissance. This article presents a transversal vision of the strategies put forward in treatises and manuscripts in order to tackle the problem of opening arches at the intersection of two walls, stressing the use of different typologies and the geometrical details, and using three-dimensional models in order to study the layout of the arches, the generation of intrados surfaces, the joints between voussoirs and the dressing process. All this showcases the geometrical knowledge of master masons, their ability to solve complex stereotomy problems and the richness of models used in order to materialise architectural members conceived for oblique vision.

Références bibliographiques

  • Calvo López, J. 2000. Cerramientos y trazas de montea de Ginés Martínez de Aranda, tesis doctoral. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid. (Ed.2003, Ann Arbor, ProQuest).
  • Carvajal Alcaide, R. 2011. Estructura y singularidad del cuaderno de arquitectura de Juan de Portor y Castro. En: Huerta Fernández, Santiago et al. (ed.) Actas del Séptimo Congreso Nacional de Historia de la Construcción. Madrid: Instituto Juan de Herrera, pp. 211-220.
  • De Guardia, A. 1600 c. Rasguños de arquitectura y cantería. Madrid, Biblioteca Nacional, ER/4196.
  • Del Hoyo Alonso-Martínez, P. 1976. Las ventanas de ángulo del Renacimiento español. Goya, 130, pp. 228-233.
  • De L’Orme, P. 1567. Le premier tome de l’Architecture. Paris: Federic Morel.
  • García Baño, R. 2013. En torno a un cuaderno manuscrito de dibujos de trazados arquitectónicos conservado en la Biblioteca Nacional. Trabajo final de Máster. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Gelabert, J. 1653. De l’art de Picapedrer. Manuscrito. Facs. 1977. Palma de Mallorca: Diputación
  • Martínez De Aranda, G. 1600 c. Cerramientos y trazas de montea. Madrid, Biblioteca del Servicio Histórico del Ejército.
  • Palacios Gonzalo, J.C. 1990. Trazas y cortes de cantería en el Renacimiento español. Madrid: Instituto de Conservación y Restaura ción de Bienes Culturales. 2ª ed. 2003. Madrid: Munilla-Llería.
  • Portor y Castro, J. 1708. Cuaderno de arquitectura. Madrid, Biblioteca Nacional, MS 9114.
  • Rabasa Díaz, E. 2011. El manuscrito de cantería de Joseph Gelabert. Palma de Mallorca – Madrid: Col.legi Oficial d’Arquitectes – Fundación Juanelo Turriano.
  • Ruiz El Joven, H. 1550 c. Libro de Arquitectura. Madrid, Biblioteca de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura.
  • S.N. 1580 c. Manuscrito de cantería. Madrid, Biblioteca Nacional de España, Ms 12686.
  • S.N. 1600 c. Manuscrito de arquitectura y cantería. Madrid, Biblioteca Nacional de España, MS 12.744.
  • San Nicolás, F.L. 1639. Arte y uso de Arquitectura. s.l.: Imprenta de Juan Sánchez. Facs. Valencia: Albatros, 1989.
  • Sanz Fernández, F. 2007. La piedra como motivo para la arquitectura. Trazas, cortes de cantería, colores y texturas en la arquitectura trujillana del renacimiento. Libros con arte. Arte con libros. Universidad de Extremadura, pp. 645-657.
  • Vandelvira, A. 1585 c. Libro de trazas de cortes de piedras. Copia manuscrita, Madrid, Biblioteca de la Escuela de Arquitectura de la Universidad Politécnica de Madrid.
  • Winfried Leonhardt, C. 1933. Una curiosidad de los balcones extremeños. El balcón de esquina. Revista del Centro de Estudios Extremeños, 3, pp. 277-280.