La importancia de la emoción en el aprendizajePropuestas para mejorar la motivación de los estudiantes

  1. Elizondo Moreno, Aránzazu
  2. Rodríguez Rodríguez, José Víctor
  3. Rodríguez Rodríguez, Ignacio
Revue:
Cuaderno de Pedagogía Universitaria

ISSN: 1814-4152 1814-4144

Année de publication: 2018

Volumen: 15

Número: 29

Pages: 3-11

Type: Article

DOI: 10.29197/CPU.V15I29.296 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Cuaderno de Pedagogía Universitaria

Résumé

This journal article addresses the role played by emotions in a student’s learning process as evidenced by research in neuroscience and psychology. Recent studies in a field known to academics as MBE (Mind, Brain, and Education) evidence a need for learning that is grounded in the teachings of neuroscience and that will in turn optimize the cognitive process and lead towards an improved educational experience. Similarly, this study analyzes the power of positive and negative emotions, as well as the effectiveness of emotional self-regulation in fostering ideal learning environments. We recommend the involvement of teachers in the development of more effective teaching strategies that consider these variables, address students’ different states of emotions, and promote their intrinsic motivation. In order to do this, a series of measures are proposed to improve student’s motivation in a teaching environment.

Références bibliographiques

  • Bain, K. (2006). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: PUV.
  • Biggs, J. (1999). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea.
  • Borod, J. C. (2000). The neuropsychology of emotion. Nueva York: Oxford University Press.
  • Caamaño A. (2004). Alambique. [Versión electrónica]. Revista Alambique 39.
  • Carlton, M.P. & A. Winsler (1999). School Readiness: The Need for a Paradigm Shift, School Psychology Review, vol. 28, núm. 3, 338-352.
  • Cohen, A. O., Dellarco, D. V., Breiner, K., Helion, C., Heller, A. S., Rahdar, A., Pedersen, G., Chein, J., Dyke, J. P., Galvan, A. & Casey, B. J. (2016). The Impact of Emotional States on Cognitive Control Circuitry and Function. Journal of Cognitive Neuroscience. Vol. 28, Issue 3, 446-459.
  • Cole, P.M., S.E Martin & T.A. Dennis (2004). Emotion Regulation as a Scientific Construct: Methodological Challenges and Directions for Child Development Research, Child evelopment, vol. 75, núm. 2, 317-333.
  • Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience, Nueva York: Harper and Row.
  • Dalgleish, T. (2004). “The Emotional Brain.” Nature Reviews Neuroscience. Vol. 5
  • Damasio, A.R. (1994). Descartes’ Error: Emotion, Reason, and the Human Brain. Nueva York: Penguin Books Ltd.
  • Davidson, R.J. & Fox, N.A. (1989). Frontal Brain Asymmetry Predicts Infants’ Response to Maternal Separation. Journal of Abnormal Psychology. Vol. 98, No. 2.
  • Day, C. (2006). Pasión por enseñar. Madrid: Narcea.
  • De Miguel-Díaz, M. (2006). Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. orientaciones para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación superior. Madrid: Alianza Editorial.
  • Espot, M. R. & Nubiola, J. (2015). La Sonrisa del Profesor. Vanguardia Educativa nº 22. Monterrey. México.
  • Fried, R. L. (1995). The passionate teacher: a practical guide. Boston, Mass: Beacon Press.
  • Frijda, N.H. (2006). The Laws of Emotions. New York: Erlbaum.
  • Fuster, J.M. (2008). The Prefrontal Cortex. London, UK: Academic Press.
  • García, M. & Koldovika G. (2005). El humor en el aula (y fuera de ella). Madrid: ICCE.
  • Goleman, D (1996). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
  • Grindal, T., Hinton, C. & Shonkoff, J. (2011). The Science of Early Childhood Development: Lessons for Teachers and Caregivers. B. Falk, ed. In Defense of Childhood. New York, NY: Teachers College Press.
  • Gros, B. (2003). The Impact of Digital Games in Education, First Monday, vol. 8 (7).
  • Guerra, S., González, N. & García-Ruiz, R. (2010). Study on the Use of ICTs as Teaching Tools by University Instructors. [Utilización de las TIC por el profesorado universitario como recurso didáctico]. Comunicar, 35, 141-148.
  • Hinton, C. (2008). Usable Knowledge. From Lipstick to Learning: Research Goes to School. Harvard Graduate School of Education. Accessed on December 2, 2011. http://www.uknow.gse.harvard.edu/decisions/DD308-408.html
  • Immordino -Yang, M. H. & Damasio, A. (2007). We feel, therefore we learn: the relevance of affective and social neuroscience to education. Mind, Brain and Education, 1(1), 3–10.
  • Immordino-Yang, M.H., McColl, A., Damasio, H. & Damasio, A.R. (2009). Neural Correlates of Admiration and Compassion. Proceedings of the National Academy of Sciences. Vol. 106, No. 19.
  • Jáuregui-Narváez, E. & Fernández-Solís, J. D. (2009). Risa y aprendizaje: el papel del humor en la labor docente. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 66 (23,3), 203-215.
  • Jiménez-Liso, M. R., Hernández-Villalobos, L. & Lapetina, J. (2010). Dificultades y propuestas para utilizar las noticias científicas de la prensa en el aula de ciencias. Rev. Eureka Enseñ. Divul. Cien., 7(1), 107-126.
  • Lang, P.J. & Davis, M. (2006). Emotion, Motivation and the Brain: Reflex Foundations in Animal and Human Research. Progress in Brain Research, Vol. 156.
  • LeDoux, J.E. (2000a). Emotion Circuits in the Brain, Annual Review of Neuroscience, vol. 23, 155-184.
  • LeDoux, J.E. (2000b). Cognitive-emotional Interactions: Listen to the Brain. R.D. Lane & L. Nadel, eds. Cognitive Neuroscience of Emotion. Oxford, UK: Oxford University Press.
  • López Noguero, F. (2005). Metodología participativa en la enseñanza universitaria. Madrid: Narcea.
  • McGraw, K.O. (1978). The Detrimental Effects of Reward on Performance: A Literature Review and a Prediction Model, en M.R. Lepper y D. Greene (eds.), The Hidden Costs of Reward: New Perspectives on the Psychology of Human Motivation, Lawrence Erlbaum, Hillsdale, NJ, 33-60.
  • McEwen, B.S. & Sapolsky R.M. (1995). Stress and Cognitive Function, Curr Opin Neurobiol, vol. 5, 205-216.
  • Moore, S., Walsh, G. & Rísquez, A. (2012). Estrategias eficaces para enseñar en la Universidad. Madrid: Narcea.
  • Morgane, P.J., Galler, J.R. & Mokler, D.J. (2005). A Review of Systems and Networks of the Limbic Forebrain/Limbic Midbrain. Progress in Neurobiology. Vol. 75.
  • Morrell, T. (2009). ¿Cómo podemos fomentar la participación en nuestras clases universitarias? Alcoy: Marfil; Alicante: Universidad de Alicante, Instituto de Ciencias de la Educación.
  • Ilundáin Larrañeta, M.A., Núñez Abades, P.A., Calonge Castrillo, M.L. & Bolufer González, J. (1999). Utilización del refuerzo positivo como herramienta para la mejora del aprendizaje en la asignatura de Fisiología Celular. Revista de Enseñanza Universitaria, extra 1999, 159-171.
  • OECD (2002). Primer foro de alto nivel sobre “Mecanismos del cerebro y el aprendizaje temprano”, Nueva York, www.oecd.org/dataoecd/40/18/15300896.pdf.
  • OECD (2007). La comprensión del cerebro. El nacimiento de una ciencia del aprendizaje. París: UCSH.
  • OECD (2011). Organisation for Economic Co-Operation and Development. Against the Odds: Disadvantaged Students who Succeed in School. Paris, France: Author.
  • Pavlov, I. P. (1927). Conditioned Reflexes: An Investigation of the Physiological Activity of the Cerebral Cortex. Translated and Edited by G. V. Anrep. Londres: Oxford University.
  • Pekrun, R. (1992). The Impact of Emotions on Learning and Achievement: Towards a Theory of Cognitive/Motivational Mediators. Applied Psychology: An International Review, 41, 4, 359-376.
  • Perandones, T. M., Lledó, A. & Grau, S. (2010). Contribuciones de la psicología positiva al ámbito de la profesión docente. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1 (1), 17-24.
  • Rolla, A., Hinton, C. & Shonkoff, J. (2011). The Science of Early Childhood Development. Hacia un Modelo Interdisciplinario: Biología, Interacción Social y Desarrollo Infantil Temprano. Buenos Aires, Argentina: Jorge Baudino Ediciones.
  • Salinas, J. (2004). Innovación docente y Uso de las TIC en la Enseñanza Universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento. Vol. 1, nº 1.
  • Salovey, P. & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211.
  • Smith, E. E. & Kosslyn, S. M. Cognitive psychology: Mind and Brain. Nueva York: Prentice Hall.
  • Thompson, R.A. (1994). Emotional Regulation: A Theme In Search Of a Definition, en N.A. Fox (ed.), The Development of Emotion Regulation: Biological and Behavioural Considerations. Monographs of the Society for Research in Child Development, serie núm. 240, vol. 59, núms. 2-3, Chicago: University of Chicago Press, 25-52.
  • Thorndike, E. L. & Rock, R. T. (1934). Learning without awareness of what is being learned or intent to learn it. Journal of Experimental Psychology, 17(1), 1-19.
  • Whalen, P. J. (1998). Fear, vigilance, and ambiguity: Initial neuroimaging studies of the human amygdala. Current Directions in Psychological Sciences, 7, 177-188.
  • Wise, R. A. (1982). Neuroleptics and operant behaviour: the anhedonia hypothesis. Behavioral and Brain Sciences, 5, 39-87.
  • Wise R. A., Spinder, J., De Wit, H. & Gerber, G. J. (1978). Neuroleptic-induced Aanhedonia@ in rats: pimozide blocks reward quality of food. Science, 201, 262-264.
  • Zabalza, M. A. (2009). Competencias docentes del profesorado universitario. Madrid: Narcea.