Estilo de aprendizaje visual en la Ingeniería. Utilidad en la docencia de la rama eléctrica

  1. Vicéns Moltó, J.L. 1
  2. Zamora Parra, Blas 1
  3. Hervás, R.M. 2
  1. 1 Universidad Politécnica de Cartagena
    info

    Universidad Politécnica de Cartagena

    Cartagena, España

    ROR https://ror.org/02k5kx966

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Zeitschrift:
Modelling in Science Education and Learning

ISSN: 1988-3145

Datum der Publikation: 2020

Ausgabe: 13

Nummer: 1

Seiten: 29-36

Art: Artikel

DOI: 10.4995/MSEL.2020.12117 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Modelling in Science Education and Learning

Zusammenfassung

The contraction/compression experienced by the engineering education programs, from the classical five/-six courses to the four courses of the current Degree, promotes a teaching-learning process that overflows many contents without being able to reflect on them. The students contact the theoretical concepts and the corresponding algorithms, and identify the pertinent mathematical actions, but the credit shortage deprives of the instrumental abilities to apply them. The result can be a partial and superficial learning. This work proposes a teaching performance for the student to acquire skills in MATLAB as a response to specific needs detected in the students of matters concerned with Electrical Engineering. Two starting points can be considered: the verification of the predominance of the visual learning style of the studentsof the Technical University of Cartagena (UPCT), and the philosophy that mathematics needs computersto be productive in the Teaching of Engineering.

Bibliographische Referenzen

  • Chapra, Steven C. (2018) Applied numerical methods with MATLAB for engineers and scientists. McGraw-Hill Education, New York. 715 pp.
  • Felder, R. M., Soloman, B. A., Index of Learning Styles Questionnaire. https://www.webtools.ncsu.edu/learningstyles/
  • Felder, R. M., Silverman, L. (1988). Learning and Teaching Styles in Engineering Education. Journal of Engineering Education, 78(7), 674-681.
  • Hoffman, J., Johnson, C., Logg, A. (2004). Dreams of Calculus. Perspectives on Mathematics Educa-tion. http://www.bodysoulmath.org/books/dreams-of-calculus.pdf https://doi.org/10.1007/978-3-642-18586-1
  • Stewart, J. ( 2016 ). Calculus, Eighth Edition. CengageLearning, Boston. 1545 pp.
  • Vicéns J. L. (2012). Una modalidad de tutor-facilitador en la enseñanza de la ingeniería, en Gaviria, J. L., Palmero M. C., Alonso, P. (Eds.). Entre generaciones: Educación, herencia y promesas. Actas del XV Congreso Nacional y V Iberoamericano de Pedagogía. Ed. ICCE, Madrid, 440-449.
  • Vicéns J.L., Zamora, B., Hervás, M. R. (2018a). Una aplicación de los estilos de aprendizaje en la Universidad Politécnica de Cartagena, en Miralles, P., Guerrero, C. (Eds.). Metodologías docentes innovadoras en la enseñanza universitaria. Editum. Murcia, 403-415.
  • Vicéns J.L., Zamora, B., Hervás, M. R. (2018b). Un Análisis de las actitudes visuales y verbales de alumnos noveles de Grado de Ingeniería en la Universidad Politécnica de Cartagena. Libro de Ac-tas del XXVI Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. Escuela Politécnica de Ingeniería de Gijón, 621-632.