Las mujeres y las ingenierías

  1. Lucas Bermúdez, María José 1
  2. Kahale Carrillo , Djamil Tony
  3. Miguel Hernández, Beatriz
  1. 1 Universidad Politécnica de Cartagena
    info

    Universidad Politécnica de Cartagena

    Cartagena, España

    ROR https://ror.org/02k5kx966

Journal:
iQual: revista de género e igualdad

ISSN: 2603-851X

Year of publication: 2021

Issue: 4

Pages: 1-17

Type: Article

DOI: 10.6018/IQUAL.448641 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: iQual: revista de género e igualdad

Abstract

It is necessary to reflect on the existing concern as to why women prefer careers in Health, Social Sciences or Law to STEM careers, an acronym for Science, Technology, Engineering and Mathematics. There are several questions that we must ask ourselves in order to understand the reasons why women prefer these careers to STEM careers, among them, the cultural question; on the other hand, there are the stereotypes established from birth, the role played by the family environment in the support they can find, the role played by educational centers. It is essential that from the institutes the guidance counselors and teachers support girls to study those disciplines; another issue is the lack of female references and the visibility given to women scientists, as well as their recognition, even the existing labor discrimination against men, or the low possibility of reconciling work and personal life in the industrial environment.  Therefore, it is essential to motivate teenage girls by promoting STEM vocations and for this it is necessary to establish policies aimed at promoting such vocations, disseminating and making known women scientists, mathematicians, engineers or architects.

Bibliographic References

  • Alcalá Cortijo, Paloma (Coord.) (2005). Mujer y Ciencia: la situación de las mujeres en el sistema español de ciencia y tecnología. Madrid: Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología. https://www.fecyt.es/es/publicacion/mujer-y-ciencia-la-situacion-de-las-mujeres-investigadoras-en-el-sistema-espanol-de
  • Barberá, E., Candela, C., & Ramos, A. (2008). Elección de carrera, desarrollo profesional y estereotipos de género. Revista de Psicología Social, 23(2), 275285
  • Carrasquilla Carmona, Amanda y Jiménez López, Mª Ángeles (2013). Contribuciones femeninas a la ciencia. Desafíos educativos para consolidar modelos que conlleven a la igualdad en la formación científica. En Pedro Membiela, Natalia Casado y María Isabel Cebreiros (eds.), Experiencias de investigación e innovación en la enseñanza de las ciencias (pp. 519-523). Educación Editora.
  • Domènech Casal, J. (2019). STEM: Oportunidades y retos desde la Enseñanza de las Ciencias. UTE. Revista de Ciències de l’Educació. Monogràfic 2019 (pp. 155). DOI: https://doi.org/10.17345/ute.2019.2
  • Fernández González, M. (2019). Jornadas sobre Talento Femenino “Diversidad de Género y Empresa”. Una propuesta desde el Área de Empleo y Emprendimiento de la UVIGO. En Perspectiva de género en docencia STEM (pp. 20). A Coruña, España: Universidad de Vigo.
  • González Orta, L. (2015). “Las mujeres en los premios científicos en España 2009-2014”. Dirigido por Díaz Martínez, C. y Gómez Ruiz, A. (AMIT). Ed. Unidad de Mujeres y Ciencia. Secretaría de Estado de I+D+I. Ministerio de Economía y Competitividad. Link. https://www.ciencia.gob.es/stfls/MICINN/Prensa/FICHEROS/2015/150309-InformeUMYC.pdf
  • Ibáñez, M. (2008). La segregación ocupacional por sexo a examen. Características personales, de los puestos y de las empresas asociadas a las ocupaciones masculinas y femeninas. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 123, 87-122.
  • Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades. (2018). Alumnado universitario matriculado según rama de enseñanza. Obtenido de Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades: http://www.inmujer.gob.es/MujerCifras/Educacion/AlumnadoUniversitario.htm
  • UNESCO (2019). Descifrar el código: la educación de las niñas y las mujeres en ciencias, tecnología, ingeniería y matemáticas (STEM). https://es.unesco.org/themes/educacion-igualdad-genero/stem