Aplicación de la herramienta fuzzy logic al proceso de selección de un candidato político

  1. Maria del CARMEN LOZANO GUTIÉRREZ 1
  2. FEDERICO FUENTES MARTÍN 1
  1. 1 Universidad Politécnica de Cartagena
    info

    Universidad Politécnica de Cartagena

    Cartagena, España

    ROR https://ror.org/02k5kx966

Journal:
Rect@: Revista Electrónica de Comunicaciones y Trabajos de ASEPUMA

ISSN: 1575-605X

Year of publication: 2013

Issue Title: Serie Monografías. Métodos cuantitativos e informática

Volume: 4

Issue: 1

Pages: 145-158

Type: Article

More publications in: Rect@: Revista Electrónica de Comunicaciones y Trabajos de ASEPUMA

Abstract

The present article tries to design a fuzzy model in order of choosing the best candidates to a position of political responsibility. The starting point is the qualitative valuation of the social abilities and qualities or psychological attributes typical of the “Emotional Intelligence” and proper to each candidate. Right after we proceed to compare all data selecting those candidates that are considered as desirables. For the development of the model we have used the Fuzzy Logic Toolbox of Matlab.

Bibliographic References

  • Barnabas,B., Mathematics of Fuzzy Sets and Fuzzy Logic. Ed. Springer (2013)
  • Blocher, E., The role of emotional intelligence in political candidate image. Ed. University of Kansas. Disponible online en: http://search.proquest.com/docview/304859276)
  • Delgado Fernández, S., Sobre el concepto y el estudio del liderazgo político. Psicología Política, nº 29, pp.7-29 (2004)
  • Domínguez Machuca, J.A., Los modelos y juegos de Dinámica de Sistemas como instrumentos para la Dirección de Empresas. Alta Dirección, nº 147 y 150 (1990)
  • Forrester, J.W., Industrial Dynamics. The MIT Press Cambridge, Massachusetts. Traducción (1972): Dinámica Industrial. Ed. Ateneo. Buenos Aires. (1961)
  • Goleman, D., Inteligencia Emocional. Ed. Kairos.(1996)
  • Gulley, N. Jang, J., Fuzzy Logic Toolbox User’s Guide, The Math Works Inc. Massachusetts. (2000)
  • Heifetz, R.A. y Linsky,M. ,Pensar en clave política, en Heifetz, R.A. y Linsky,M.(2003): Liderazgo sin límites. Ed. Paidos,p.p. 85.
  • Linz, J. J.,El liderazgo innovador. Ed. Alcántara, M. y Martínez, A.(1997).
  • Little, J., Decision Support Systems for Marketing Managers. Journal of Marketing. Vol.43(1979)
  • Maxwell, J., Las 21 cualidades indispensables de un líder. Ed. Caribe-Betania (Thomson) (2000)
  • Mestre Navas, J.M., Fernández Berrocal, P. Manual de Inteligencia Emocional. Ed. Pirámide (2007)
  • Quintana, M.A., Modelo híbrido para los procesos de Data Mining en el apoyo a la toma de decisiones basados en tecnologías inteligentes conexionistas y difusas. Publicado en las actas del XVII Simposio Brasileiro de Redes Neurais. (2003)
  • Senge, P.: La quinta disciplina. Ed. Granica. (1995) http://search.proquest.com/docview/304859276
  • Shachmurove,Y., Applying Artificial Neural Networks to Business, Economics and Finance. University of Pennsylvania, CARESS Working Paper: 02/08(2002)
  • Sterrett, E., Guía del directivo para la inteligencia emocional: de la gestión al liderazgo. Ed. Centro de Estudios Ramón Areces. (2002)
  • Sugianto,L, Management of Data Uncertainty in Dynamic Programming. Studies in Fuzziness and Soft Computing, vol. 73. (2001)
  • Vennix, J, Group Model Building: facilitating team learning using system dynamics. Ed. John Wiley (1996)