La soportable levedad del límite en la arquitectura de finales del siglo XXanálisis de cuatro casos

  1. Juan Manuel Salmerón
  2. García Sánchez, Rafael
Journal:
Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas

ISSN: 2215-9959

Year of publication: 2020

Volume: 15

Issue: 2

Pages: 34-53

Type: Article

DOI: 10.11144/JAVERIANA.MAVAE15-2.LSLD DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas

Abstract

The aim of this paper is to conduct an analytical study of the concept of dissolution or void in the compositional use of the arts and, in particular, of the architecture of material dissolution in the late 20th and early 21st centuries. To do so, as a method-ology, we use the latest currents of though that have justified positions and ways of putting this concept into value, such as analytical rationalism, phenomenology, andeastern philosophy. Thus, redefined to be applied to architecture by other theorists, it is possible to verify its influence and understand, as a result, that this resource has made its fortune in various emblematic works cited and characterized by four different paths: compactness, folding, dematerialization and fluidity. In all of them, the void is a link in the dissolution of an architectural form that is firmly defined, al-though in constant evolution. This void is usually expressed as transparent, but also as ambiguous, ethereal, interstitial, fluid, liquid, etc. We also analyze the resistance to this dissolution of form, whether it comes from tradition, the self-limitations of the artist or from the society for which he works, and the specificity of architecture. In conclusion, it is stated that the use of transparent materials is a necessary but not sufficient condition to achieve evanescence. Our original contribution is to require, for that purpose, other mechanisms based on the adequate disposition of the archi-tectural form.

Bibliographic References

  • Aristóteles. 2014. Metafísica. Madrid: Alianza.
  • Arnau Amo, Joaquín. 2000. 72 voces para un diccionario de arquitectura. Madrid: Celeste.
  • Bachelard, Gaston. 2000. La poética del espacio. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Bavunoğlu, Zeynep y Cenk Güngör. 2018. Transparency in Louvre Pyramid and Foundation Cartier. Global Journal of Advanced Engineering Technologies and Sciences 5 (3): 41-45.
  • Benévolo, Leonardo. 1994. La captura del infinito. Madrid: Celeste.
  • Bermúdez Grasa, Alfredo. 2015. Toyo Ito, arquitectura de límites difusos. A Coruña: Universidade da Coruña.
  • Boullée, Etienne-Louis. 1985. Arquitectura: Ensayo sobre el arte. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Cairns, Graham James. 2012. Cinematic Phenomenology in Architecture: The Cartier Foundation, París, Jean Nouvel. Akademeia 2 (1): 1-8.
  • Chueca Goitia, Fernando. 2013. Breve historia del urbanismo. Madrid: Alianza.
  • Cortés Vázquez de Parga, Juan Antonio. 2003. Nueva consistencia: Estrategias formales y materiales en la arquitectura de la últimadécada del siglo XX. Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • ———. 2010. “Ligereza y espesor en la arquitectura contemporánea”. Cuadernos de Proyectos Arquitectónicos 1: 28-32.
  • Coulanges, Fustel de. 2009. La ciudad antigua. Madrid: Edaf.
  • Deleuze, Gilles. 1989. El pliegue: Leibniz y el Barroco. Barcelona: Paidós.
  • Eisenman, Peter. 1984. “El fin de lo clásico: El fin del comienzo, o el fin del fin”. Arquitecturas Bis: Información Gráfica de Actualidad 48: 28.
  • Fernández-Galiano, Luis. 2011. “Kazuyo Sejima y Ryue Nishizawa”. En Ciclos de Conferencias: Protagonistas de la arquitectura del siglo XXI (IV). Madrid: Fundación Juan March. https://www.march.es/conferencias/anteriores/voz.aspx?p1=22788
  • ———. 2013. “Los límites de la transparencia”. El País. 22 de febrero. Consultado: 9 de septiembre de 2019. https://elpais.com/diario/2011/02/22/opinion/1298329204_850215.html
  • Frampton, Kenneth. 1988. “Maison de Verre”. Arquitectura: Revista del Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid 275-276: 26-43.
  • ———. 2011. “Eisenman revisado: Abrir el juego”. Minerva: Revista del Círculo de Bellas Artes 17: 76-84.
  • García Fernández, Carlos. 2016. “La construcción de la transparencia: Museo de Arte Contemporáneo del siglo 21 de Kanazawa-SANAA”. Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Madrid.
  • Giedion, Sigfried. 2009. Espacio, tiempo y arquitectura: Origen y desarrollo de una nueva tradición. Barcelona: Reverté.
  • Han, Byung-Chui. 2016. La sociedad de la transparencia. Barcelona: Herder
  • Ito, Toyo. 1999. Arquitectura de límites difusos. Tokio: GG Mínima.
  • ———. 2000. Escritos. Editado por José M. Torres Nadal. Murcia: Colegio Oficial de Arquitectos Técnicos y Aparejadores de Murcia.
  • ———. 2011. Tarzans in the Media Forest. Londres: Architec-tural Association.
  • Moneo, José Rafael. 1994. Auditorio del Kursaal en San Sebastian. Croquis64: 136-151.
  • Montaner, Josep María. 1999. Después del movimiento moderno: Arquitectura de la segunda mitad del siglo XX. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Montaner, Josep María. 2002. Las formas del siglo XX. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Moreno, Daniela y Ana Lía Chiarella. 2001. “Rasgos barrocos en la génesis de los espacios públicos americanos”. En Actas III Congreso Internacional del Barroco americano: Territorio, Arte, Espacio y Sociedad, editado por José Manuel Almansa, 1071-1084. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide.
  • Olmo, Carolina del. 2011. “Arquitectura posmetafísica: Entrevista con Peter Eisenman”. Minerva: Revista del Círculo de Bellas Artes 17: 67-72.
  • Poisay, Charles. 1988. “Observaciones en torno a la luz en Instituto del Mundo Árabe”. Arquitectura: Revista del Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid 275-276: 50-65.
  • Rousseau, Jean-Jacques. 2007. Eloísa o la nueva Julia. Madrid: Akal.
  • Rowe, Colin y Robert Slutzky. 1999. “Transparencia: Literal y fenomenal”. En Manierismo y arquitectura moderna y otros ensayos, de Colin Rowe. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Rubi, Andreas. 1993. Architecture in the Age of its Virtual Dissappearence: An interview with Paul Virilio. Nueva York: Princeton Architectural Press.
  • Vidler, Anthony. 1992. The Architectural Uncanny: Essays in the Modern Unhomely. Cambridge: MIT Press.
  • Virilio, Paul. 1988. Estética de la desaparición. Barcelona: Anagrama.
  • Zabalbeascoa, Anatxu. 2010. “Mi objetivo es fundir ornamento y estructura”. El País. 27 de marzo. Consultado: 12 de septiembre de 2019. https://elpais.com/diario/2010/03/27/babelia/1269652351_850215.html.
  • Zaera Polo, Alejandro. 1994. Conversaciones con Rafael Moneo.Croquis, 64: 6-25.