Arquitectura renacentista de esquema centralJerónimo Quijano y su entorno

  1. López González, Antonio Luis
Journal:
VLC arquitectura. Research Journal

ISSN: 2341-2747 2341-3050

Year of publication: 2015

Volume: 2

Issue: 2

Pages: 43-68

Type: Article

DOI: 10.4995/VLC.2015.3657 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: VLC arquitectura. Research Journal

Abstract

Throughout History, many large burial chapels (religious or memorial) with centralized floor plan and independent character have arisen. Jerónimo Quijano, Renaissance Spanish architect, posited certain dual approach; on the one hand, the Renaissance ideal of central scheme and, on the other hand, the direct integration of the duo header-nave without added interstitial element. In this scope, two clear examples of the evolution of Quijano’s architectural proposal in the ancient Cartagena Diocese’s nucleus have been selected:The collegiate church of San Patricio in Lorca, Murcia: an original project (in pursuit of an autonomous central scheme) is a Renaissance monumental temple whose apse has a ‘visual and radial permeability’ towards its ambulatory, the final alteration of its centrality and the modification of the morphology of its apse in order to connect it to the nave transept and therefore articulating the constructive elements of both bodies; thereby ensuring their architectural integration.The Santiago’s parish church in Jumilla, Murcia: entails the full integration (composite floor plan) between a traditional Christian Gothic nave and a renaissance header of three-lobed central plan. Centrality focuses on its header, which in turn contains the transept.As references to Quijano´s architectural approach in his Hispanic environment, it should reflect upon certain reminiscences to Renaissance works in Eastern Andalusia, his direct influence in the Government of Orihuela and subsequently some of his possible influences in the Valencian territory.

Bibliographic References

  • AMPLIATO BRIONES, Antonio Luís. Muro, orden y espacio en la Arquitectura del Renacimiento andaluz. Teoría y práctica en la obra de D. Siloé, A. Vandelvira y H. Ruiz I. Sevilla: Universidad de Sevilla, 1996.
  • BELDA NAVARRO, Cristóbal; HERNÁNDEZ ALBALADEJO, Elías. Arte en la Región de Murcia: de la Reconquista a la Ilustración. Murcia: Editora Regional de Murcia, 2006.
  • BÉRCHEZ, Joaquín y JARQUE, Francesc: Arquitectura renacentista valenciana, 1500-1570). Valencia: Bancaixa, 1994.
  • BRUSCHI, Arnaldo: Bramante; traducción de: Rosario Ochoa. Bilbao: Xarait Libros S.A., 1987.
  • CHUECA GOITIA, Fernando. Andrés de Vandelvira, arquitecto. Jaén: Diputación de Jaén, 1971.
  • DE LA HOZ, Juan de Dios; CAÑADAS, Plácido. “Iglesia de Santiago de Jumilla, Proyecto de restauración, Fase I”. Murcia: Colegio oficial de arquitectos de Murcia, 2005
  • DE LA HOZ, Juan de Dios (2010): “Proyecto Básico y de Ejecución, Restauración de la Colegiata de San Patricio en Lorca, Fase III”. Murcia: C.O.A.M.U., 2010.
  • GALERA ANDREU, Pedro A.: Andrés de Vandelvira. Madrid: Akal S.A., 2000.
  • GÓMEZ MORENO, Manuel. “Las águilas del Renacimiento español”. Bilbao: Xarait, 1983.
  • GUTIERREZ-CORTINES CORRAL, Cristina. Renacimiento y Arquitectura religiosa en la antigua Diócesis de Cartagena (Reino de Murcia, Gobernación de Orihuela y sierra del Segura). Murcia: Colegio de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia, 1983.
  • GUTIERREZ-CORTINES CORRAL, Cristina: Arquitectura, Economía e Iglesia en el siglo XVI. Bilbao: Xarait, 1987.
  • LÓPEZ GONZÁLEZ, Antonio Luis. “Arquitectura renacentista de Jerónimo Quijano: la cabecera de planta central y su unión con la nave del templo”.
  • Alicante: Tesis doctoral inédita, Universidad de Alicante, 2013.
  • LÓPEZ GONZÁLEZ, Antonio Luis: “Arquitectura Renacentista inacabada de Jerónimo Quijano y su integración en determinados templos de origen gótico”. Valencia: Real Academia de Bellas Artes de San Carlos, 2014.
  • MARÍAS, Fernando. El largo siglo XVI. Madrid: Taurus, 1989.
  • MARÍN TOVAR, Cristóbal. “El sistema central en el tratado de Hernán Ruiz, el joven”. Madrid: CES Felipe II (UCM), Diplomatura de Turismo, 2013.
  • MUÑOZ CLARES, Manuel. “La colegiata de San Patricio, anexo de memoria histórica”, en: “Proyecto Básico y de Ejecución, Restauración de la Colegiata de San Patricio en Lorca, Fase III”. Murcia: C.O.A.M.U., 2010.
  • NAVASCUÉS PALACIO, P. El Libro de Arquitectura de Hernán Ruiz, el Joven. Madrid: Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, 1974.
  • ROSENTHAL, Earl E. La catedral de Granada. Un estudio sobre el Renacimiento español. Granada: Servicio de Publicaciones de la Universidad de
  • Granada, 1990.
  • SEGADO BRAVO, Pedro. La colegiata de San Patricio de Lorca. Murcia: Editum, Universidad de Murcia, 2007.
  • VARELA BOTELLA, Santiago; BEVIÁ, Marius. “Proyecto de restauración de la Concatedral San Nicolás de Alicante”. Alicante: Fundación La Luz de las Imágenes, 2005.
  • WITTKOWER, Rudolf. Los fundamentos de la arquitectura en la edad de humanismo. Madrid: Alianza, 1995.