La igualdad y la educación en valores en el aula de literaturaespacios y domesticidad en Emilia Pardo Bazán

  1. Clara PAJELLÁ LÓPEZ 1
  2. Aránzazu GARCÍA-PINAR 1
  1. 1 Centro Universitario de la Defensa de San Javier
Revue:
Docencia e Investigación: revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo

ISSN: 1133-9926

Année de publication: 2019

Año: 44

Número: 30

Pages: 75-93

Type: Article

D'autres publications dans: Docencia e Investigación: revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo

Résumé

This article presents a number of fantasy tales by the writer Emilia Pardo Bazán as teaching tools for the education in politically correct gender equality values in levels of Bachillerato (high school) and the final years of the Spanish Secondary Education. The proposal is based on the premise that the contemporary student is highly competent when decoding messages presented by means of visual support. The study reviews three short stories which are particularly accessible for students in terms of language, register and extension. In these, the writer seems to use modes of communication based on visual deployment of quasi-static images, to the detriment of strictly linguistic narrative techniques. Therefore, an approximation to these texts based on the theory of multimodal communication is suggested, highlighting the existing analogy between the gender stories of Pardo Bazán and certain pictorial works of the twentieth century. Through these distilled and simplified images, the writer surreptitiously sketches a particular problem about gender equality: the biased distribution of domestic spaces through simple but intense imagery that presents rather static portraits of women in their houses that complete narrative sequences.

Références bibliographiques

  • Alberti Manzanares, P. (1987), Mujer y religión: Vestales y Acílacuna, dos instituciones religiosas de mujeres. Revista Española de Antropología Americana 17, Madrid, Editorial Universidad Complutense, 156-196.
  • Aldaraca, B. (1992). El ángel del hogar: Galdós y la ideología de la domesticidad en España. Trans. Vivian Ramos. Madrid: Visor.
  • BBC News. (16 julio 2017). 6 récords que batió la serie "Game of Thrones". https://www.bbc.com/mundo/noticias-40616313
  • Benioff, D. y Weiss, D.B. (Guionistas) y Van Patten, T. (Director). (2011). Se acerca el invierno [Capítulo de serie de televisión]. En Benioff, D. y Weiss, D.B. (Productores), Juego de tronos. Nueva York: HBO.
  • Carrington, L. (ca. 1937-38). Self-Portrait. New York, Metropolitan Museum of Art.
  • De Morgan, E. (ca. 1919). The Gilded Cage. Pintura al oleo. Surrey: Watts Gallery.
  • Fernández Cubas, C. (2001). Emilia Pardo Bazán. Barcelona: Omega.
  • Filmaffinity España (2019). Ranking de lista 10 series. (s.f.). https://www.filmaffinity.com/es/listtopmovies.php?list_id=907Ranking series más vistas.
  • Freire López, A. M. Emilia Pardo Bazán. Primera catedrática de la Universidad española. http://www.cervantesvirtual.com/portales/pardo_bazan/paisaje_vital_los_ultimos_anos_6/
  • Gibbons, A. (2008) Multimodal literature 'moves' us: dynamic movement and embodiment in VAS: An Opera In Flatland’. HERMES, 41, 107-124.
  • Gibbons, A. (2010) Narrative worlds and multimodal figures in House of Leaves: “-find your own words; I have no more”. In Grishakova, M. & Ryan, M-L. (Eds) Intermediality and Storytelling (pp 285-311). Berlin: Walter de Gruyter.
  • Hemingway, M. (1983) Emilia Pardo Bazán: The Making of a Novelist. New York: Cambridge.
  • Jewitt, C. (ed.) (2009). Different Approaches to Multimodality. In C. Jewitt (Ed.) The Routledge Handbook of Multimodal Analysis (pp 28-39). London: Routledge.
  • Kress, G., & van Leeuwen, T. (1996). Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge.
  • Kress, G., & van Leeuwen, T. (2001). Multimodal Discourse: The Modes and Media of Contemporary Communication Discourse. London: Arnold.
  • La RAE defiende el uso del masculino genérico como mecanismo inclusivo. (12 de marzo de 2019). ABC Cultura. https://www.abc.es/cultura/abci-defiende-masculino-generico-como-mecanismo-inclusivo-201903121822_noticia.html
  • Lawton Smith, E. (1998). The Art of Evelyn De Morgan. Woman's Art Journal, 18(2), 3-10.
  • Lichinski, A. (2008). Examples as Persuasive Arguments in Popular Management Literature. Discourse and Communication, 2(3), 243–69.
  • New London Group. (2000). A pedagogy of multiliteracies. In B. Cope and M. Kalantzis (Eds.), Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures (pp. 9-38). Melbourne: Macmillan.
  • Núñez Puente, S. (2004). Una historia propia: historia de las mujeres en la España del siglo XX. Madrid: Pliegos.
  • Oettel, T. (1935). Una catedrática en el siglo de Isabel la Católica: Lucía de Medrano. Boletín de la Real Academia de la Historia, 107, 289-368.
  • Pardo Bazán, E. (1891-1893). Nuevo teatro crítico. Madrid: La España, Vols. 1-30.
  • Pardo Bazán, E. (1897). Hombres y mujeres de antaño (Semblanzas), Barcelona, A. López (ed.).
  • Pardo Bazán, E. (1990a). El balcón de la princesa. En Cuentos completos (Vol. 4). En J. Paredes Núñez (ed.), La Coruña, Fundación Pedro Barrié de la Maza.
  • Pardo Bazán, E. (1990b). La emparedada. En Cuentos completos (Vol. 4). En J. Paredes Núñez (ed.), La Coruña, Fundación Pedro Barrié de la Maza.
  • Pardo Bazán, E. (1990c). La resucitada. En Cuentos completos (Vol. 3). J. Paredes Núñez (ed.), Fundación Pedro Barrié de la Maza, La Coruña.
  • Pardo Bazán, E. (1990). Cuentos completos. J. Paredes Núñez (ed.), La Coruña, Fundación Pedro Barrié de la Maza, 4 vols.
  • Pardo Bazán, E. (1998). Una opinión sobre la mujer. La mujer en los discursos de género: textos y contextos en el siglo XIX. Ed. Catherine Jagoe, Alda Blanco, Cristina Enríquez de Salamanca. 1892. Barcelona, Icaria. pp. 500-04.
  • Pattison, W. T. (1971). Emilia Pardo Bazán. New York: Twayne.
  • Philippot, P., Feldman, R. S., & McGee, G. (1992). Nonverbal behavioural skills in an educational context: Typical and atypical populations. In S. Feldman (Ed.), Applications of nonverbal behavioural theories and research (pp. 191-213). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española. (2009). Nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa.
  • Rodríguez, A. R. (1991). La cuestión feminista en los ensayos de Emilia Pardo Bazán. La Coruña: Ediciós do Castro.
  • Rowsell, J. (2013). Working with Multimodality. London: Routledge.
  • Scanlon, G.M. (1977). La polémica feminista en la España contemporánea: (1868-1974). Madrid: Siglo XXI.
  • Stuart Mill, J. (1999). La esclavitud femenina. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-esclavitud-femenina--0/html/
  • Tolliver, J. (1998). Cigar Smoke and Violet Water. Gendered Discourse in the Stories of Emilia Pardo Bazán. Lewisburg: Bucknell UP.
  • Unsworth, L. (2001). Teaching multiliteracies across the curriculum: Changing contexts of text and image in classroom practice. Buckingham, United Kingdom: Open University Press.
  • Varo, R. (1951). Jardin D’amour. Gouache en cartulina. http://remedios-varo.com/obras-remedios-varo/decada-1950/jardin-damour-1951/
  • Varo, R. (1956). La tejedora de Verona. Pintura al oleo. http://remedios-varo.com/obras-remedios-varo/decada-1950/la-tejedora-de-verona-1956/
  • Varo, R. (1960). Mimetismo. Pintura al oleo. http://remedios-varo.com/obras-remedios-varo/decada-1960/mimetismo-1960/
  • Warner, M. (2006). Phantasmagoria: Spirit Visions, Metaphors, and Media into the Twenty-First Century. Oxford; New York: Oxford UP.
  • Zavala, I. M. (2004). La otra mirada del siglo XX: La mujer en la España contemporánea. Madrid: Esfera de los Libros.
  • Zillman, D., Perkins, J.W. & Sundar, S. (1992). Impression Formation Effects of Printed News Varying in Descriptive Precision and Exemplification. Medienpsychologie: Zeitschrift für Individual- und Massenkomunikation 4, 168–85.