Competencia de emprendimiento en educación secundaria: percepción del profesorado sobre el estado actual y las posibilidades futuras en el contexto europeo

  1. M.ª Paz Prendes Espinosa 1
  2. Isabel M.ª Solano Fernández 1
  3. Juan González Martínez 2
  4. Fernando Cerdán Cartagena 3
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universitat de Girona
    info

    Universitat de Girona

    Girona, España

    ROR https://ror.org/01xdxns91

  3. 3 Universidad Politécnica de Cartagena
    info

    Universidad Politécnica de Cartagena

    Cartagena, España

    ROR https://ror.org/02k5kx966

Revista:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Any de publicació: 2020

Volum: 72

Número: 2

Pàgines: 153-172

Tipus: Article

DOI: 10.13042/BORDON.2020.67626 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Bordón: Revista de pedagogía

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

Education for entrepreneurship is considered one of the priority goals for the educational systems by the EU member states. Supporting the definition and the characterization of the concept of entrepreneurship competence, in this paper we present the capacities linked to the development of this key competence, taking as a starting point the proposal made by the European Entrepreneurship Competence Framework (EntreComp). METHOD. This research has been carried out using a quantitative methodological approach, based on the questionnaire as an instrument for collecting information. The sample has been made up of 272 Secondary Education teachers from Greece, Spain, Italy and Belgium. RESULTS. The most important elements for teachers are motivation, learning from experience and teamwork. They are also those elements with more presence in the classroom, and those which teachers think they should devote more time to in class. In addition, teachers demand more training to include education for entrepreneurship in their teaching practice; and, for this, they especially require models and practical references that help them to define their teaching action. There is also a low inclusion of digital technologies as favouring entrepreneurship in the classroom. DISCUSSION. The teachers' views are in line with the literature review, although an important difference is detected between the importance that the theoretical models have and the importance teachers assign to educational technology. However, they demand to be trained this way as much in the technological referents as in the pedagogical ones.

Referències bibliogràfiques

  • Athayde, R. (2009). Measuring potential in young people. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(2), 481-500. doi: http://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2009.00300.x
  • Ato, M., López, J. J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. doi: http://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
  • Arranz, N., Ubierna, F., Arroyabe, M. F., Pérez, C. y Fernández de Arroyabe, J. C. (2017). The effect of curricular and extracurricular activities on university students’ entrepreneurial intention and competences. Studies in Higher Education, 42(11,2), 1979-2008. doi: http://doi.org/10.1080/03075079.2015.1130030
  • Bacigalupo, M., Kampylis, P. Punie, Y. y Van den Brande, G. (2016). EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework. Joint Research Centre. doi: http://doi.org/10.2791/593884
  • Barba-Sánchez, V. y Atienza-Sahuquillo, S. (2016). The development of entrepreneurship at school: the Spanish experience. Education + Training, 58, 1-16. doi: http://doi.org/10.1108/ET-01-2016-0021
  • Bernal-Guerrero, A. y Cárdenas-Gutiérrez, A. R. (2014). La formación de emprendedores en la escuela y su repercusión en el ámbito personal. Una investigación narrativa centrada en el programa EME. Revista Española de Pedagogía, 257, 125-144. Recuperado de https://reunir.unir.net/handle/123456789/3752
  • Bernal-Guerrero, A. y Cárdenas-Gutiérrez, A. R. (2017). Evaluación del potencial emprendedor en escolares. Una investigación longitudinal. Educación XX1, 20(2), 73-94. doi: http://doi.org/10.5944/educXX1.14162
  • Blase, J. (2005). The micropolitics of educational change. En A. Hargreaves (ed.), Extending educational change: international handbook of educational change (pp. 264-277). Dordrect: Springer.
  • Bolívar, A. (2007). La formación inicial del profesorado de secundaria y su identidad profesional. Revista Estudios sobre Educación, 12, 13-30. doi: http://doi.org/10.15581/004.12.13-30
  • Cano García, M. E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 12(3), 1-16. Recuperado de https://www.ugr.es/~recfpro/rev123COL1.pdf
  • Comisión Europea (2006). Competencias clave para el aprendizaje permanente. Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente [Diario Oficial L 394 de 30.12.2006] Recuperado de http://eur-l ex.europa.eu/LexUriSer v/site/es/oj/2006/l_394/l_39420061230es00100018.pdf
  • Comisión Europea (2012). Rethinking education: investing in skills for better socio-economic outcomes. Recuperado de http://ec.europa.eu/education/news/rethinking/com669_en.pdf
  • Comisión Europea (2014). Entrepreneurship education. A guide for educators. doi: http://doi.org/10.2769/51003.
  • Contreras-Velásquez, J. C., Wilches-Durán, S. Y., Graterol-Rivas, M. E. y Bautista-Sandoval, M. J. (2017). Educación superior y la formación en emprendimiento interdisciplinario: un caso de estudio. Formación Universitaria, 10(3), 11-20. doi: http://doi.org/10.4067/S0718-50062017000300003
  • Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Nueva York: Oxford University Press. doi: http://doi.org/10.5054/tj.2010.215611
  • Etikan, I., Abubakar, S. y Sunusi, A. (2015). comparison of convenience sampling and purposive sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1-4. doi: http://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11
  • European Commission/EACEA/Eurydice (2016). La educación para el emprendimiento en los centros educativos en Europa. Informe de Eurydice. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.
  • GEM (2015). Global entrepreneurship monitor. Informe GEM España 2014. Recuperado de http://www.cise.es/wp-content/uploads/Informe-GEM-Espa%C3%B1
  • Giones, F. y Brem, A. (2017). Digital technology entrepreneurship: a definition and research agenda. Technology Innovation Management Review, 7(5), 44-51. Recuperado de http://timreview.ca/article/1076
  • Gutiérrez Porlán, I. (2011). Competencias del profesorado universitario en relación al uso de tecnologías de la información y comunicación: Análisis de la situación en España y propuesta de un modelo de formación. Tesis doctoral. Universidad Rovira i Virgili, Tarragona. Recuperado de http://hdl.handle.net/10803/52835
  • Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
  • Jones, B. e Irelade, N. (2010). Enterprise education as pedagogy. Education and Training, 52(1), 7-19. doi: http://doi.org/10.1108/00400911011017654.
  • Kampylis, P., Punie, Y. y Devine, J. (2015). Promoting effective digital-age learning A European framework for digitally-competent educational organisations. doi: http://doi.org/10.2791/54070
  • Le Boterf, G. (2000). La ingeniería de las competencias. Barcelona: Gestión 2000.
  • LOMCE (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf
  • Lorenzo, J. A., Muñoz, I. M. y Beas, M. (2015). Modelos de formación inicial del profesorado de Educación Secundaria en España desde una perspectiva europea. Revista Complutense de Educación, 26(3), 741-757. doi: http://doi.org/10.5209/revRCED.2015.v26.n3.44866.
  • Lumpkin, G. T. y Dess, G. G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. The Academy of Management Review, 21(1), 135-172. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/258632
  • Marín Trejo, R. (2017). Diseño y evaluación de un instrumento de la competencia digital docente. Tesis doctoral. Universidad de Islas Baleares.
  • Marina, J. A. (2010). La competencia de emprender. Revista de Educación, 351, 49-71. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re351/re351_03.pdf
  • Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47. doi: http://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
  • McClelland, D. (1973). Testing for competence rather than for “intelligence”. American Psichologist, 28, 1-14. Recuperado de https://www.therapiebreve.be/documents/mcclelland-1973.pdf
  • Mesquita, C., Lopes, R. P. y Bredis, K. (2016). Entrepreneurship in Higher Education as a horizontal competence. En M. Peris-Ortiz, J. Alonso, F. Vélez-Torres y C. Rueda-Armengot (eds.), Education tools for entrepreneurship. Creating an action-learning environment through educational learning tools (pp. 223-246). doi: http://doi.org/10.1007/978-3-319-24657-4
  • Monereo, C. (2005). Internet y competencias básicas. Barcelona: Graó.
  • Nambisan, S. (2016). Digital entrepreneurship: toward a digital technology perspective of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 414, 1-27. doi: http://doi.org/10.1111/etap.12254
  • OCDE (2005). The definition and selection of key competences. Executive summary. Recuperado de http://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf. http://deseco.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf
  • Pavié, A. (2011). Formación docente: hacia una definición del concepto de competencia profesional docente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(1), 67-80. Recuperado de http://www.aufop.com
  • Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.
  • Purwana, D., Suhud, U., Fatimah, T. y Armelita, A. (2018). Antededents of secondary students entrepreneurial motivation. Journal of Entrepreneurship Education, 21(2), 1-7.
  • Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2014/BOE-A-2014-2222-consolidado.pdf.
  • Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. https://www.boe.es/boe/dias/2015/01/03/pdfs/BOE-A-2015-37.pdf
  • Rebolledo, T. (2015). La formación inicial del profesorado de Educación Primaria y Secundaria en Alemania, España, Finlandia, Francia y Reino Unido. Estudio Comparado. Revista Española de Educación Comparada, 25, 129-148. doi: http://doi.org/10.5944/reec.25.2015.14787
  • Ruskovaara, E. y Pihkala, T. (2013). Teachers implementing entrepreneurship education: classroom practices. Education and Training, 55(2), 204-216. doi: http://doi.org/10.1108/00400911311304832
  • Ruskovaara, E. y Pihkala, T. (2015). Entrepreneurship education in schools: empirical evidence on the teacher’s role. The Journal of Educational Research, 108, 236-249. doi: http://doi.org/10.1080/00220671.2013.878301
  • Seikkula-Leino, J., Ruskovaara, E., Ikävalko, M., Mattila, J. y Rytkölä, T. (2010). Promoting entrepreneurship education: The role of the teacher? Education and Training, 52(2), 117-127. doi: http://doi.org/10.1108/00400911011027716.
  • Schuman, H. y Presser, S. (1981). Questions and answers in attitude surveys. San Diego, CA: Academic Press.
  • Shaidullina, A. R., Zakirova, V. G., Kashurnikov, S. N., Arestova, E. N., Shmidt, A. N. y Kovaleva, N. I. (2018). Students training for innovative entrepreneurial activity: social responsibility competences. Espacios, 39(2). Recuperado de http://www.revistaespacios.com/a18v39n02/a18v39n02p15.pdf
  • Starr, K. (2011). Principals and the politics of resistance to change. Educational Management Administration and Leadership, 39(6), 646-660.
  • Strebel, P (2006). Why do employees resist change? Harvard Business Review on Change. Boston, MA: Harvard Business School Press.
  • Testa, S. y Francheri, S. (2015). Learning by failing: What we can learn from un-successful entrepreneurship education. The International Journal of Management Education, 13(1), 11-22. doi: http://doi.org/10.1016/j.ijme.2014.11.001
  • Wibowo, A., Saptono, A. y Suparno, N. J. (2018). Does teacher’ creativity impact on vocational students’ entrepreneurial intention? Journal of Entrepreneurship Education, 21(2), 1-7.