Propuesta de mejora del aprendizaje de la variación de velocidades a través de un rodete hidráulico con el uso de MATLAB

  1. Vicens Moltó, José Luis 1
  2. Zamora Parra, Blas 1
  1. 1 Universidad Politécnica de Cartagena
    info

    Universidad Politécnica de Cartagena

    Cartagena, España

    ROR https://ror.org/02k5kx966

Revista:
Modelling in Science Education and Learning

ISSN: 1988-3145

Any de publicació: 2023

Volum: 16

Número: 1

Pàgines: 5-12

Tipus: Article

DOI: 10.4995/MSEL.2023.18486 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Modelling in Science Education and Learning

Resum

The operation of hydraulic turbomachines is based on the modification of the mechanical energy of fluid which is passing through the machine. In fact, changes of fluid velocity components produce a relevant variation of angular momentum through the rotor, which achieves the main exchange of hydraulic head in the machine (given by the Euler's Equation) Thus, the so-called velocity triangles reveals as the geometrical and kinematic modelling for the learning of the problem by students. This work describes the teaching use of MATLAB for the understanding of velocity triangles.

Referències bibliogràfiques

  • Chapra Steven, C. (2018). Applied numerical methods with MATLAB for engineers and scientists. McGraw-Hill Education, New York
  • Felder, R.M. & Silverman, L. (1988). Learning and Teaching Styles in Engineering Education. Journal of Engineering Education, 78(7), 674-681.
  • Mataix, C. (2009). Turbomáquinas Hidráulicas (2nd ed.). Madrid: Universidad Pontificia Comillas, ICAI-ICADE
  • Vicéns Moltó, J. L., Zamora Parra, B. & Hervás Avilés, M. R. (2020). Los alumnos de último curso de los Grados en Ingeniería de la Universidad Politécnica de Cartagena y sus estilos de aprendizaje, en Roig-Vila, R.(ed.): La docencia en la Enseñanza Superior. Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas, 461-472. Barcelona: Octaedro.
  • Vicéns Moltó, J. L., Zamora Parra, B. & Hervás Avilés, M. R. (2020). Estilo de aprendizaje visual en la Ingeniería.Utilidad en la docencia de la rama eléctrica. Modelling in Science Education and Learning, 13(1), 29-36. https://doi.org/10.4995/msel.2020.12117
  • Zamora, B., Viedma, A. (2016). Máquinas Hidráulicas. Teoría y Problemas (edición digital) Cartagena: CRAI Universidad Politécnica de Cartagena. http://hdl.handle.net/10317/5476