El prestigio cultural de la mímesis ritual

  1. Rafael García-Sánchez 1
  2. Miguel García-Córdoba 1
  3. Josefina García-León 1
  4. Gemma Vázquez-Arenas 1
  1. 1 Universidad Politécnica de Cartagena
    info

    Universidad Politécnica de Cartagena

    Cartagena, España

    ROR https://ror.org/02k5kx966

Revista:
Memoria y civilización: anuario de historia

ISSN: 2254-6367

Ano de publicación: 2023

Volume: 26

Número: 1

Páxinas: 29-49

Tipo: Artigo

DOI: 10.15581/001.26.011 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Memoria y civilización: anuario de historia

Resumo

In general, mimesis can be ritual, visual or cognitive. The oldest mimesis takes place within the framework of rites, but in times of symbolic impoverishment many of them have lost their former vigour and have sometimes been reduced to mere folklore. Plato addressed visual mimesis, who said that it did not allow us to know reality with the depth or perfection with which it was possible to do it through rite or reflection. Aristotle delved into cognitive mimesis, pointing out that from it could be known the laws of nature, its ends and the way in which it operates to achieve them. By analysing these types of mimesis, we will highlight that a legitimate and effective way to reconnect man with the world and with reality is the enhancement of the rite.

Referencias bibliográficas

  • Agustín, Confesiones, ed. José Cosgaya, Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos, 2010.
  • Aristóteles, Física, ed. Guillermo R. de Echandía, Madrid, Gredos, 1995.
  • Aristóteles, «Meteorológicos», en Aristóteles, Acerca del cielo. Metereológicos, ed. Miguel Candel, Madrid, Gredos, 1996.
  • Aristóteles, «Partes de los animales», en Aristóteles, Partes de los animales. Marcha de los animales. Movimien-to de los animales, ed. Elvira Jiménez Sánchez-Escariche y Almudena Alonso Miguel, Madrid, Gredos, 2000.
  • Aristóteles, Fragmentos, ed. Álvaro Vallejo Campos, Madrid, Gredos, 2005.
  • Aristóteles, Ética a Nicómaco, ed. José Luis Calvo Martínez, Madrid, Alianza, 2007.
  • Aristóteles, Metafísica, ed. María Luisa Alía Alberca, Madrid, Alianza, 2014.
  • Aristóteles, «Poética», en Aristóteles, Poética. Magna moralia, ed. Teresa Martínez Manzano y Leonardo Rodríguez Duplá, Madrid, Gredos, 2020.
  • Ballester, Manuel, Platón, Aristóteles, Murcia, Milyuna ediciones, 2008.
  • Benveniste, Émile, Vocabulario de las instituciones indoeuropeas. I. Economía, parentesco, sociedad. II. Poder, dere-cho, religión, Madrid, Taurus, 1983.
  • Bozal, Valeriano, Mímesis: las imágenes y las cosas, Madrid, Visor, 1987.
  • Burkert, Walter, La creación de lo sagrado. La huella de la biología en las religiones antiguas, Barcelona, Acanti-lado, 2009.
  • Castro, Sixto, En teoría, es arte. Una introducción a la estética, Salamanca - Madrid, San Esteban - Edibesa, 2005.
  • Collingwood, Robin G., «Plato's Philosophy of Art», Mind, 34, 134, 1925, pp. 154-172. https://doi.org/10.1093/mind/XXXIV.134.154
  • Durkheim, Émile, Las formas elementales de la vida religiosa, Madrid, Akal, 1982.
  • Eliade, Mircea, Tratado de historia de las religiones. Morfología y dialéctica de lo sagrado, Madrid, Ediciones Cristiandad, 2000.
  • Eliade, Mircea, Lo sagrado y lo profano, Barcelona, Paidós, 2005.
  • Gadamer, Hans Georg, La actualidad de lo bello: el arte como juego, símbolo y fiesta, ed. Rafael Argullol, Barce-lona, Paidós, 1991.
  • Gadamer, Hans Georg, Estética y hermenéutica, ed. Antonio Gómez Ramos, Madrid, Tecnos, 2001.
  • Gomá Lanzón, Javier, Imitación y experiencia, Valencia, Pre-Textos, 2010.
  • Grimal, Pierre, La vida en la Roma Antigua. La historia privada de los ciudadanos romanos, Paidós, Barcelona, 2022.
  • Halliwell, Stephen, The Aesthetics of Mimesis. Ancient texts and Modern Problems, Princeton, Princeton Uni-versity Press, 2002. https://doi.org/10.1515/9781400825301
  • Havelock, Erick A., Prefacio a Platón, Madrid, Visor, 1994.
  • Hegel, Georg W. F., Lecciones sobre la estética, Madrid, Akal, 2011.
  • Leszl, Walter G., «Plato's attitude to poetry and the fine arts, and the origins of aesthetics», Études platoniciennes, 3, 2006, pp. 113-197. https://doi.org/10.4000/etudesplatoniciennes.1121
  • Mandolini, Ricardo, «Arte y mímesis. La controversia filosófica», Revista del Instituto de Investigación Musico-lógica "Carlos Vega", 35, 1, 2021, pp. 41-63. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/12372
  • Platón, «Ion», en Platón, Dialogos I. Apología. Critón. Eutifrón. Ión. Lisis. Carmides. Hipias Menor. Hipias Mayor. Laques. Protágoras, ed. Julio Calonge Ruiz, Emilio Lledó Íñigo y Carlos García Gual, Madrid, Gredos, Madrid, Gredos, 1981.
  • Platón, «Banquete», en Platón, Dialogos I. Apología. Critón. Eutifrón. Ión. Lisis. Carmides. Hipias Menor. Hipias Mayor. Laques. Protágoras, ed. Julio Calonge Ruiz, Emilio Lledó Íñigo y Carlos García Gual, Madrid, Gredos, 1988.
  • Platón, Diálogos IV. República, Madrid, Gredos, ed. Conrado Eggers Lan, 1988.
  • Platón, «Sofista», en Platón, Diálogos V. Parménides. Teeteto. Sofista. Político, ed. María Isabel Santa Cruz, Álvaro Vallejo Campos y Néstor Luis Cordero, Madrid, Gredos, 1988.
  • Platón, «Filebo», en Dialógos VI. Filebo. Timeo. Critias, ed. María Ángeles Durán y Francisco Lisi, Madrid, Gredos, 1992.
  • Platón, Diálogos IX. Leyes (VII-XII), ed. Francisco Leonardo Lisi, Madrid, Gredos, 1999.
  • Platón, «Timeo», en Platón, Ión. Timeo. Critias, ed. José María Pérez Martell, Madrid, Alianza. 2011.
  • Platón, «Fedro», en Platón, Diálogos III. Fedón. Banquete. Fedro, ed. Carlos García Gual, Marcos Martínez Hernández, Emilio Lledó, Madrid, Gredos, 2020.
  • Schaeffer, Jean Marie, La imagen precaria (del dispositivo fotográfico), Madrid, Cátedra, 1990.
  • Schaeffer, Jean Marie, ¿Por qué la ficción?, Toledo, Lengua de Trapo, 2002.
  • Seggiaro, Claudia M., «La relación entre phýsis y téchne en el Protréptico de Aristóteles y en Física II: sentido metodológico del uso de la analogía», Páginas de Filosofía, 21, 2017, pp. 164-183. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/filosofia/article/view/1868
  • Spaemann, Robert, «¿Qué significa: el arte imita la naturaleza?», Revisiones, 2006, pp. 57-70. https://hdl.handle.net/10171/8633
  • Suñol, Viviana, Mimesis en Aristóteles. Reconsideración de su significado y su función en el Corpus Aristotelicum, Buenos Aires, Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Edu-cación, 2008. https://doi.org/10.35537/10915/3095
  • Tatarkiewicz, Władisław, Historia de seis ideas: arte, belleza, forma, creatividad, mímesis, experiencia estética, Madrid, Tecnos, 2004.
  • Tatarkiewicz, Władisław, Historia de la estética. I. La estética antigua, Madrid, Akal, 2011.