¿Existe sesgo de género en la valoración de la actividad docente de títulos de Edificación? = Is there a gender bias in the valuation of the teaching activity in Building Engineering degrees?

  1. Vázquez Arenas, Gemma 1
  2. Conesa Pastor, Julián 1
  3. García Cascales, Mª Socorro 1
  4. García-León, Josefina 1
  5. García Martín, Antonio 1
  6. Solano Fernández, Juan Pedro 1
  1. 1 Universidad Politécnica de Cartagena
    info

    Universidad Politécnica de Cartagena

    Cartagena, España

    ROR https://ror.org/02k5kx966

Revista:
Advances in Building Education

ISSN: 2530-7940

Año de publicación: 2018

Volumen: 2

Número: 3

Páginas: 80

Tipo: Artículo

DOI: 10.20868/ABE.2018.3.3834 GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Advances in Building Education

Resumen

The enrolment of women in building and architecture studies does not reflect accurately their actual contribution to this professional field. In contrast to other engineering degrees [1], the contribution of female students to the overall registration is higher and somewhat similar to the presence of male students. However, the percentage of women that work in the field of building engineering and architecture is quite low [2] and the prospects of a trend change are scant [3]. On the other hand, the percentage of women teaching in architecture and building schools is clearly lower than that of female students. Student surveys are the most common method to assess the quality of teaching in higher education [4]. This is somehow controversial [5], as some countries and/or universities use these results to take actions on the career progress of their faculty. Among the opposing arguments against this methodology, the possible existence of bias -and in particular gender bias- might invalidate the quality assessment results [6]. The main objective of this work is to analyze the status of the female faculty at the School of Architecture (ETSAE) of Universidad Politécnica de Cartagena, and evaluate how the students evaluation of their teaching activities compare to those of the male faculty members. A methodology to analyze the results of the surveys during the academic year 2015-16 is presented, that aims to quantify the influence of gender in the quality performance indicators of the quality assessment. Undergraduate and graduate programs at ETSAE are evaluated, and the extension of this methodology to other degrees at UPCT is discussed.

Referencias bibliográficas

  • Elizondo, A., Novo, A. y Silvestre, M. "Igualdad de mujeres y hombres en las universidades Españolas". Madrid: Instituto de la Mujer (Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad), 2010. ISBN: 978-84-7799-946-1
  • Novas, M. "Arquitectura y género. Una reflexión teórica". Castelló de la Plana: Instituto Universitario de Estudios Feministas y de Género, Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, Universitat Jaume I, 2014. Consultado el 9 de noviembre de 2017:http://www.dexeneroconstrucion.com/mnovas_arquitecturaygenero.pdf
  • Román, M., Rios, A. y Traverso, J. "Barreras de género en el desarrollo profesional de mujeres técnicas de la construcción". Revista de la Construcción. Vol. 12, Nº 1, pp. 87-99, 2013.
  • Ibá-ez, M. "La segregación ocupacional por sexo a examen: características personales, de los puestos y de las empresas asociadas a las ocupaciones masculinas y femeninas". Revista Española de investigaciones sociológicas, Nº 123, pp. 87-122, 2008. ISSN: 0210-5233
  • Consejo Económico y Social España. "Informe 02/2016. El papel del sector de la construcción en el crecimiento económico, competitividad, cohesión y calidad de vida". Madrid: Consejo Económico y Social España, Departamento de publicaciones, 2016. ISBN: 978-84-8188-358-9
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte MECD. "Datos y cifras del sistema universitario Español. Curso 2015-2016". Madrid, España: Secretaría General Técnica, Subdirección General de Documentación y Publicaciones, 2016.
  • 10.19030/tlc.v6i7.1124
  • 10.1080/13603108.2016.1227388
  • Benton, S.L. and Cashin, W.E. "Student ratings of teaching: A summary of research and literature". IDEA Paper. Nº 50, 2012. Consultado el 30 de octubre de 2017: https://www.ideaedu.org/Portals/0/Uploads/Documents/IDEA%20Papers/IDEA%20Papers/PaperIDEA_50.pdf
  • 10.1080/23311975.2016.1226458
  • 10.1080/03075079112331382944
  • 10.1037/0022-0663.92.1.202
  • 10.1023/A:1025492407752
  • 10.1016/j.jpubeco.2016.11.006
  • Merritt, D.J. "Bias, the brain, and student evaluations of teaching". St. John's Law Review, Vol. 82, pp. 235-287, 2008.
  • 10.1007/s11162-011-9229-0
  • Casero, A. "Factores moduladores de la percepción de la calidad docente". RELIEVE, Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa. Vol. 16 (2), pp. 1-17, 2010. Consultado el 10 de noviembre de 2017: http://www.uv.es/RELIEVE/v16n2/RELIEVEv16n2_3.htm
  • Álvarez, V., García, E. y Gil, J. "La calidad de la ense-anza universitaria desde la perspectiva de los profesores mejor valorados por los alumnos". Revista de Educación, Nº 319, pp. 273-290, 1999.
  • Mas. O. "Las competencias del docente universitario: la percepción del alumno, de los expertos y del propio protagonista". REDU Revista de docencia Universitaria, Vol. 10 (2), pp. 299-318, 2012. ISSN: 1887-4592.
  • 10.1016/j.neuron.2017.10.002
  • Fernández García, A.M., Franchini, C., Garda, E. and Seražin, H. (eds.), "MoMoWo 100 works in 100 years. European women in architecture and design 1918-2018". Ljubliana/Turin, France Stele Institute of Art History ZRC SAZU, 2016.