Consolidación de un modelo palaciego basado en la domus vitruvianadel Palazzo dei Tribunali de Roma al Palazzo Te de Mantua

  1. Gómez Gil, Antonio Miguel
  2. Mestre Martí, María
Revista:
Cuaderno de notas

ISSN: 1138-1590

Año de publicación: 2023

Número: 24

Páginas: 2-15

Tipo: Artículo

DOI: 10.20868/CN.2023.5189 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Cuaderno de notas

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The article highlights that the free-standing palaces of the late Italian Renaissance, built by architects of Bramante’s circle, share the same compositional scheme in plan, based on the study of the Vitruvian domus. Starting with the Palace of the Chancellery in Rome, the private palaces’ typology was consolidated during the 16th century. It consists of the articulation of the floor plan throughout two orthogonal axes: a main one clearly inspired by the longitudinal axis of the classical domus and an added second transverse axis, which joins two new and secondary accesses. This spatial organization generates a building divided into four almost autonomous parts, endowed with their own communication elements. Although articulated by a central cortile, it allows independent functioning. This typological model should be considered as one of the taxonomies that have so far not been highlighted in the Italian Mannerist architecture of Bramante’s circle.

Referencias bibliográficas

  • Battaglini, Giacinta. 2020. Il ninfeo di Genazzano di Bramante: analisi critica delle fonti e ipotesi ricostruttiva tramite CAD. Bollettino Telematico dell’Arte, 887: 1-51.
  • Borsari, Elisa. 2009. Apuntes acerca del ambiente literario en la corte de Isabella de Este y Federico II Gonzaga: los catálogos nobiliarios. En: Cañas Murillo, Jesús et al.: Medievalismo en Extremadura. Estudios sobre Literatura y Cultura Hispánica de la Edad Media. Cáceres, Servicio de publicaciones de la Universidad de Extremadura, 2009/ Grande Quejigo, Fco. Javier: Medievalismo en Extremadura Estudios sobre Literatura y Cultura Hispánicas de la Edad Media. Cáceres: Universidad de Extremadura.
  • Borsari, Elisa. 2012. Los libros de caballerías en la corte de los Gonzaga, señores de Mantua: la biblioteca de Isabela de Este y Federico II. En: Marcia Mongelli Lenia (coord.): De cavaleiros e cavalarías. Por terras de Europa y Américas. São Paulo: Humanitas.
  • Bottani, Giovanni. 1783. Descrizione storica delle pitture del Regio-Ducale Palazzo del Te fuori della porta di Mantova detta Pusterla: con alcune tavole in rame. Mantua: Stamperie di Giuseppe Braglia.
  • Cabinio, Ilienia y Mirabile, Antonino. 2013-2014. Villa madama. Il progetto incompiuto. Ampliamento de la sede di Rappresentanza del Ministero degli Affari Esteri e Sistemazione di Monte Mario a Roma, Tesi di Laurea, Politec¬nico de Milano.
  • Capitel, Antón. 2005. La arquitectura del patio. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Castex, Jean. 2015. Renacimiento, Barroco y Clasicismo, Historia de la Arquitectura, 1420- 1720. Madrid: Akal.
  • Chiavoni, Emanuela; Porfiri, Francesca y Tacchi, Gaia Lisa. 2019. Palazzo dei Tribunali in Via Giulia: Design, Survey and Analyis-The footprint of a Building Designed by Bramante. En: Architecture and Design: Breakthrougs in Research and Practice. Information Resources Management Association. 304-333.
  • Chicote Pompanin, María Teresa. 2013. Mantua en el Quattrocento: Reformas urbanas, materialización del poder y los Gonzaga. Revista Escuela de Historia, 12(1).
  • De Divitiis, Bianca. 2015. Giuliano da Sangallo in the Kingdom of Naples: Architecture and Cultural Exchange. JSAH, Journal of the Society of Architectural Historians, 74(2): 152-178.
  • Di Teodoro, Francesco Paolo. 2018. Un cortile tondo, il quale horàculo lascio per non confondere. Note alla lettera su Villa Madama di Rafaello. En: Galera, Pedro A. y Frommel, Sabine (coords.), El patio circular en la arquitectura del Renacimiento. De la casa de Mantegna al Palacio de Carlos V. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía. 31-58.
  • Ferretti, Emanuel. 2009. Palazzo Farnese. En: Mussolin, M.; Altavista, C. (coords.): Michelangelo Architetto a Roma. Roma, Silvana Editoriale.
  • Frommel, Christoph Luitpold. 1970. Il Palazzo dei Tribunali in Via Giulia. En: Studi Bramanteschi: atti del congresso internazionale Milano, Urbino, Roma, 1970, Roma, De Luca, 1974, Tav CXCI.
  • Frommel, Christoph Luitpold. 1973. Der römishe Palastbau der Hochrenaissance. Tübingen: Wasmuth, 1.
  • Frommel, Christoph Luitpold. 1985. Raffaello e la sua carriera architettonica. En: Tafuri, M. (coord.). Raffaello architteto. Milán: Electa.
  • Frommel, Christoph Luitpold. 1985. L’urbanistica della Roma rinasimentale. En: Le cittá capitale. Roma: Cesare De Seta.
  • Frommel, Christoph Luitpold. 2011. Antonio da Sangallo il giovane e il primi cinque anni della progettazione di palazzo Farnese, Annali di Archittetura, 23.
  • Frommel, Sabine. 2014. Giuliano da Sangallo. Florencia: Edifir.
  • Frommel, Sabine. 2017. Progetti per il palazzo del re di Napoli, per una residenza medicea, a piazza Navona e in via Laura a Firenze». En: Schmidt, Eike Dieter (dir.), Giuliano da Sangallo agli Uffizi. Florencia: Ministero dei beni e delle attività culturali e del turismo, Gallerie degli Uffizi, Firenze Musei.
  • Fumagalli, Elena. 1991. La facciata quattrocentesca del palazzo Medici in piazza Madama: un disegno e alcune considerazioni», Annali di Architettura, 3: 26-31.
  • Garrido Ramos, B. 2014. La primera dama del Renacimiento: Isabella d’Este (1474-1539), promotora artística y mecenas», Revista Historias del Orbis Terrarum, Anejos de Estudios Clásicos, Medievales y Renacentistas, 8.
  • Giovannoni, Gustavo. 1914. Il Palazzo dei Tribunali del Bramante in un disegno di Fra Giocondo, Bollettino D´Arte, 7.
  • Günther, Hubertus. 2018. Il cortile nella teoría architecttonica e nela prassi edilizia del rinascimento italiano. En: Galera, Pedro A. y Frommel, Sabine (eds.), El patio circular en la arquitectura del Renacimiento. De la casa de Mantegna al Palacio de Carlos V. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía.
  • Gruner, Ludwig, 1844. Fresco Decorations and Stuccoes of Churches & Palaces of Italy, during the Fifteenth & Sixteen Centuries. Londres.
  • Lotz, Wolfang. 1995. Architectura in Italy 1500- 1600. Yale: The Yale University Press, Pelican History of Art Series.
  • Miarelli Mariani, Gaetano. 1983. Il Palazzo Medici e Piazza Navona: un’utopia urbana di Giuliano da Sangallo. En: Firenze e la Toscana dei Medici nell’Europa del ’500 (conference proceedings, Florence 1980). Vol. 3, figs. 6 y 7.
  • Piccinelli, Roberta. 2019. Bolognese artists and Paintings in Mantua during the Gonzaga Nevers Period. En: Bohn, Babette y Morselli, Raffaella (eds.), Reframing Seventeenth-Century Bolognese Art. Amsterdam: Univertsity Press, Archival discoveries. 95-116.
  • Rowe, Collin y Satkowsky, León. 2013. La arquitectura del siglo XVI en Italia. Madrid: Reverté.
  • Smyth-Pinney, Julia. 2018. The Medici Palace in Rome: Its Earliest History and the Designs by Giuliano and Antonio da Sangallo the Younger, Römisches Jahrbuch der Bibliotheca Hertziana, 42: 151-205.
  • Suitner, Gianna. 1991. Le palais Té a Mantoue. Milán: Electa.
  • Tafuri, Manfredo. 1984. Roma instaurata: Strategie urbane e politiche pontificie nella Roma del primo’500». En: Frommel, Carl Luitpold y otros (eds.), Raffaelo architetto. Milán: Electa.
  • Tafuri, Manfredo. 1994. Storia e restauro: il caso di palazzo Te a Mantova. Bollettino D´arte, volumen especial: 1-15.
  • Temple, Nicholas. 2011. Renovatio Urbis. Archi-tecture, Urbanism and Ceremony. En The Rome of Julius II. Londres: Routledge.
  • USA. 2018. IGI Global, Information Resources Management Association.
  • Vitruvio, Marco. 1511. Per Iocundum solito castigatior factus cum figuris et tabula ut iam legi et intelligi possit. Vitruvius Pollio Giocondo Tacuino. Impressum Venetiis ac magis quam unquam aliquo alio tempore emendatum, anno Domini 1511 [die.] XXII Maii regnante inclyto duce Leonardo Lauredano. Cap. VII, f. 63 y 64v.
  • Zanchettin, Vitale. 2005. Via di Ripetta e la genesi del Tridente. Strategie di riforma urbana tra volontà papali e istituzioni laiche, Römisches Jahrbuch der Bibliotheca Hertziana, 35: 252, figura 37.
  • Ref. web1: https://commons.wikimedia.org/ wiki/File:Palazzo_Farnese_Erdgeschoss.svg (visitado 21 mayo 2020).
  • Ref. web2: https://it.ambafrance.org/Cour-interieure-ou-cortile (visitado 21 mayo 2020) (c) Zeno Colantoni | Ambassade de France, (c) Editions internationales du Patrimoine, (c) Mauro Coen.
  • Ref. web3: https://it.ambafrance.org/Cour-interieure-ou-cortile (visitado 21 mayo 2020). (c) Zeno Colantoni Ambassade de France, (c) Editions internationales du Patrimoine, (c) Mauro Coen.
  • Ref. web4: https://it.ambafrance.org/Cour-interieure-ou-cortile (visitado 21 mayo 2020). (c) Zeno Colantoni | Ambassade de France, (c) Editions internationales du Patrimoine, (c) Mauro Coen.
  • Ref. web5: https://www.skyscrapercity.com/thre-ads/renaissance-era-architecture.1961838/ (visitado 21 mayo 2020).
  • Ref. web6: https://shorturl.at/pLO23 (visitado 21 mayo 2020).
  • Ref. web7: https://shorturl.at/ORY03 (visitado 18 jul. 2023).
  • Ref. web8: http://www.lombardiabeniculturali.it/stampe/schede/M0230-00264/ (visitado 21 mayo 2020).
  • Ref. web9: https://shorturl.at/ikryW (vistado 21 mayo 2020).
  • Ref. web10: https://shorturl.at/asyO3 (visitado 19 julio 2023).