Materiales inclusivos de “Economía de la Empresa” para las pruebas de acceso a la universidad

  1. M. Eugenia Sánchez-Vidal 1
  2. David Cegarra-Leiva 1
  3. Mathieu Kessler 1
  4. Aurora Martínez-Martínez 1
  5. Isabel Olmedo-Cifuentes 1
  6. Daniel Perez-Berenguer 1
  7. M. Camino Ramón-Llorens 1
  1. 1 Universidad Politécnica de Cartagena, España.
Aldizkaria:
Campus Virtuales

ISSN: 2255-1514

Argitalpen urtea: 2024

Alea: 13

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 159-170

Mota: Artikulua

DOI: 10.54988/CV.2024.1.1413 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Campus Virtuales

Laburpena

The Universidad Politécnica de Cartagena (UPCT) has developed the INDIeOpen and INDIeAutor platforms under the guidance of the European Erasmus Plus KA201, INDIe, and INDIe4All projects to promote open and accessible education through a tool that enables teachers to create inclusive teaching materials. With the collaboration of associations that represent these groups of students with disabilities and who need extra educational support, some materials have been generated for the subject "Business Economics" in the last year of Highschool. These published openly materials have helped students to get ready for the examination in the university entrance exams in 2022. The university strives for a more inclusive education and gives teachers the tools they need to do so, taking on the challenge of a high- quality education and fulfilling the SDG 4. The results are shown in the paper, as well as the statistics of use and the future lines of research.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Acosta-Vargas, P.; Acosta, T.; Luján-Mora, S. (2018). Challenges to Assess Accessibility in Higher Education Websites: A Comparative Study of Latin America Universities. IEEE Access, 6, 36500-36508. doi:10.1109/ACCESS.2018.2848978.
  • Alba-Ferré, E.; Moreno Blesa, L.; Ruiz González, M. (2015). The star system apps to bridge educational gaps: kahoot, screencast y tableta gráfica, XII Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria. Educar para transformar: aprendizaje experiencial.(https://abacus.universidadeuropea.es/handle/11268/4292).
  • Braun, A. M. B. (2022). Barriers to inclusive education in Tanzania’s policy environment: national policy actors’ perspectives. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 52(1), 110-128. doi:10.1080/03057925.2020.1745057.
  • Comité de Representantes de Personas con Discapacidad (CERMI) (2019). IV Estudio Universidad y Discapacidad.(https://www.cermi.es/es/actualidad/noticias/la-cifra-de-estudiantes-con-discapacidad-que-permanecen-en-la-universidad).
  • Comité de Representantes de Personas con Discapacidad (CERMI) (2020). Derechos Humanos y discapacidad. Informe España 2019.(http://www.convenciondiscapacidad.es/2020/05/18/derechos-humanos-y-discapacidadinforme-espana-2019/).
  • Convención de las Naciones Unidas sobre los Derechos de Personas con Discapacidad de 13 de diciembre de 2006.(https://www.un.org/development/desa/disabilities-es/).
  • Comisión Europea (2020). Plan de Educación Digital para 2021-2027. (https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_es).
  • Diario Economía (11 de febrero de 2022). CERMI pide a Educación que active el plan de inclusión educativa del alumnado con discapacidad que prevé la ley. Diario Economía. (https://www.diarioeconomia.com/de/2022/02/11/cermi-pide-a-educacion-que-active-el-plan-de-inclusion-educativa-del-alumnado-con-discapacidad-que-preve-la-ley/).
  • Edwards, M. (2022). Inclusive learning and teaching for Australian online university students with disability: a literature review. International Journal of Inclusive Education, 26(5), 510-525. doi:10.1080/13603116.2019.1698066.
  • Falla, D.; Alejandres Gómez, C.; Gil del Pino, C. (2022). Engagement en la formación docente como impulsor de actitudes inclusivas. Educación XX1, 25(1), 251-271. doi:10.5944/educXX1.30369.
  • Gale, L.; Bhushan, P.; Eidnani, S.; Graham, L.; Harrison, M.; McKay-Brown, L.; Pande, R.; Shreeraman, S.; Sivashunmugam, C. (2022). Overcoming barriers to inclusion in education in India: A scoping review. Social Sciences & Humanities Open, 5(1), 100237. doi:10.1016/J.SSAHO.2021.100237.
  • Martínez-Usarralde, M. J. (2021). Inclusión educativa comparada en UNESCO y OCDE desde la cartografía s o c i a l . Educación XX1, 24(1), 93-115. doi:10.5944/EDUCXX1.26444.
  • Moriña, A.; López-Gavira, R.; Molina, V. (2017). What if we could Imagine an Ideal University? Narratives by Students with Disabilities. International Journal of Disability, Development and Education, 64(4), 353-367. doi:10.1080/1034912X.2016.1228856.
  • Moriña, A.; Carballo, R. (2020). Universidad y educación inclusiva: recomendaciones desde la voz de estudiantes españoles con discapacidad. Educação & Sociedade, 41. doi:10.1590/ES.214662.
  • Naciones Unidas (1 de diciembre de 2022). Objetivos de Desarrollo Sostenible. (https://www.un.org/).
  • Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2020). Global Education Report 2020.(https://www.unesco.org/en/education/inclusión).
  • Pérez‐Berenguer, D.; García‐Molina, J. (2018). A standard‐based architecture to support learning interoperability: a practical experience in gamification. Software: Practice and Experience, 48(6), 1238-1268. doi:10.1002/spe.2572.
  • Pérez-Berenguer, D.; Kessler, M.; García-Molina, J. (2020). A Customizable and Incremental Processing Approach for Learning Analytics. IEEE Access, 8, 36350-36362. doi:10.1109/ACCESS.2020.2975384.
  • Pionke, J. J. (2020). Disability- and Accessibility-Related Library Graduate-School Education from the Student Perspective. Journal of Education for Library and Information Science, 61(2), 253-269. doi:10.3138/jelis.2019-0036.
  • Ramos Santana, G.; Pérez Carbonell, A.; Chiva Sanchis, I.; Moral Mora, A. (2021). Validation of a scale of attention to diversity for university teachers. Educación XX1, 24(2), 121-142. doi:10.5944/educXX1.28518.
  • Real Decreto Legislativo 1/2013, de 29 de noviembre, por el que se aprueba el Texto Refundido de la Ley General de derechos de las personas con discapacidad y de su inclusión social. Boletín Oficial del Estado, 289, sec. I de 3 de dic de 2013.(https://www.boe.es/boe/dias/2013/12/03/pdfs/BOE-A-2013-12632.pdf).
  • Rodrigo, C.; Tabuenca, B. (2020). Learning ecologies in online students with disabilities. [Ecologías de aprendizaje en estudiantes online con discapacidades]. Comunicar, 62, 53-65. doi:10.3916/C62-2020-05.
  • Rodríguez Gudiño, M.; Jenaro Río, C.; Castaño Calle, R. (2022). La percepción de los alumnos como indicador de inclusión educativa. Educación XX1, 25(1), 357-379. doi:10.5944/educXX1.30198.
  • Roth, D.; Pure, T.; Rabinowitz, S.; Kaufman-Scarborough, C. (2019). Disability Awareness, Training, and Empowerment: A New Paradigm for Raising Disability Awareness on a University Campus for Faculty, Staff, and Students. Social Inclusion, 6(4), 116-124. doi:10.17645/si.v6i4.1636.
  • Sánchez Vidal, M. E.; Cegarra Leiva, D.; Rodríguez Arnaldo, O. (2017). Una experiencia de innovación pedagógica basada en la clase inversa y en las nuevas tecnologías. Análisis de resultados de aprendizaje y satisfacción en un curso de la Universidad. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 8, 11-38. doi:10.51302/tce.2017.152.
  • Schwamberger, C. (2019). La discapacidad desde la perspectiva de las humanidades en Discapacidad, Universidad y extensión: un asunto político Disability, university and extension: a political issue en el libro Rusler Verónica. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras (EUFyL).
  • Vega-Fuente, A. (2004). Internet para todos: después del año europeo de la discapacidad. Revista Científica de Comunicación y Educación, 22, 141-151. doi10.3916/C22-2004-22.