Crowdfunding SocialLa alternativa a la financiación tradicional de proyectos de organizaciones de participación

  1. Natalia López Molero 1
  2. Elena Hernández Gómez 1
  3. Antonio Juan Briones Peñalver 1
  1. 1 Universidad Politécnica de Cartagena
    info

    Universidad Politécnica de Cartagena

    Cartagena, España

    ROR https://ror.org/02k5kx966

Revue:
REVESCO: revista de estudios cooperativos

ISSN: 1135-6618

Année de publication: 2020

Número: 136

Pages: 49-56

Type: Article

DOI: 10.5209/REVE.71851 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: REVESCO: revista de estudios cooperativos

Résumé

Crowdfunding stands as one of the main alternatives to traditional funding methods that participation organizations can use, using the community as a means of raising funds. Using the methodology of review of bibliographic sources, we will enter into the fascinating world of crowdfunding, studying the various interpretations of the concept, among which we will find the so-called social crowdfunding, its modalities of action, origins and platforms where the acquisition takes place funds.Likewise, we will determine the different traditional financing methods that the social entrepreneur can use, to subsequently make a comparison between these and the crowdfunding, inorder to know what the main differences are between these variants of seeking funding of projects, view from a perspective of benefits and disadvantages for the promoter of the project.

Références bibliographiques

  • Alemany, L., y Bultó, I. (2014) “Crowdfunding": nueva forma de financiación para los emprendedores. Harvard Deusto business review, Nº 237, pp. 6-19.
  • Bach, M. y Lamolla, L. (2016) La financiación del emprendimiento social, ¿modelos nuevos para problemas viejos? Oikonomics: revista de economía, empresa y sociedad, Nº 6, pp. 65-72. Disponible en: http://oikonomics.uoc.edu/divulgacio/oikonomics/ca/numero06/sumari.html.
  • Bagheri, A., Chitsazan, H. y Ebrahimi, A. (2019) Motivaciones de crowdfunding: un enfoque en las perspectivas de los donantes. Pronóstico tecnológico y cambio social, Nº 146, pp. 218-232. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.05.002.
  • Bal, A., Weidner, K., Hanna, R. y Mills A.J. (2017) Crowdsourcing and brand control. Business Horizons, Nº 60, pp. 219-228. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.bushor.2016.11.006.
  • Banco de España. (2020) Informe trimestral de la Economía Española. Recuperado de: https://www.bde.es/bde/es/secciones/informes/boletines/relac/Boletin_Economic/Informes_trimes1/.
  • Belleflamme, P., Lambert, T. y Schwienbacher, A. (2012) Crowdfunding: Tapping the Right Crowd. CORE Discussion Paper Nº. 2011/32 (Vol. 2013), pp. 3-10. Disponible en: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1578175.
  • Bellón, C. y Ruiz-Verdú, P. (2018) El crowdfunding y la financiación del emprendimiento. Papeles de Economía Española, Nº 157, pp. 128-150. Disponible en: https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/24756.
  • Block, J., Fisch, C., Vismara, S. y Andres, R. (2019) Private equity investment criteria: An experimental conjoint analysis of venture capital, business angels, and family offices. Journal of Corporate Finance, Nº 58, pp. 329-352. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jcorpfin.2019.05.009.
  • Cantalapiedra, B. (2019) Crowdfunding y audiovisual de proximidad. La economía colaborativa como instrumento de desarrollo sectorial. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, Nº 95, pp. 257-288. DOI: https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.95.9095. _____________
  • Chaves, R., Monzón, J.L. y Zaragoza, G. (2013) La economía social: concepto, macromagnitudes y yacimiento de empleo para el Trabajo Social. Cuadernos de Trabajo Social, Nº 26, pp. 19-29. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_CUTS.2013.v26.n1.40269.
  • Confederación Española de Asociaciones de Jóvenes empresarios (2008) Productos financieros y alternativas de financiación. Álava: Aje Confederación.
  • Cordova, A., Dolci, J. y Gianfrate, G. (2015) The determinants of crowdfunding success: evidence from technology projects. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Nº 181, pp. 115-124. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.872.
  • Echanove, J., Gómez-jordana, I. y Hierro, S. (2015) Ley 5/2015, De 27 De abril, de Fomento de la financiación empresaria. DLA PIPER, Nº 1, pp. 6-9. Sitio web: https://www.dlapiper.com/es/spain/insights/publications/2015/05/law-for-the-development-of-business-financing/.
  • Estellés-Arolas, E. (2013) Relación entre el crowdsourcing y la inteligencia colectiva: el caso de los sistemas de etiquetado social. Tesis doctoral, Departamento de Organización de Empresas, Universidad Politécnica de Valencia (Valencia).
  • Galindo-Martín, M. Á., Méndez-Picazo, M. T. y Castaño-Martínez, M. S. (2016) Crecimiento, progreso económico y emprendimiento. Journal of innovation & knowledge, Nº 1, pp. 62-68. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jik.2016.01.006.
  • Gallardo, E. (2015) ¿Qué es y cómo gestionar el crowdfunding? Barcelona: Editorial UOC.
  • García-Gutiérrez Fernández, C. (2002) La empresa de participación: características que la definen. Virtualidad y perspectivas en la sociedad de la información. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, Nº 40, pp. 99-122. Sitio web: https://www.researchgate.net/publication/5004197_La_empresa_de_participacion_caracteristicas_que_la_definen_Virtualidad_y_perspectivas_en_la_sociedad_de_la_informacion.
  • González, A. y Ramos, J. (2018) Financiación participativa en España 2018 Informe Anual 2018. Universo Crowdfunding. p. 13. Recuperado de https://www.universocrowdfunding.com/wp-content/uploads/UC_Informe-anual-del-Crowdfunding-ES-EN-2018_XX92-FO2P-XZA1-32IK.pdf.
  • Howe, J. (2006) The rise of crowdsourcing. Wired magazine, Nº 14, Vol. 6, pp. 1-4.
  • Howe, J. (2008) Crowdsourcing. Why the power of the crowd is driving the future of business. New York: Three Rivers Press.
  • Jegelevičiūtė, S. y Valančienė, L. (2015) Comparative analysis of the ways crowdfunding is promoted. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Nº 213, pp. 268-274. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.536.
  • Kotha, R. y George, G. (2012) Friends, family, or fools: Entrepreneur experience and its implications for equity distribution and resource mobilization. Journal of business venturing, Nº 27, Vol. 5, pp. 525-543. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2012.02.001.
  • Laurell, C., Sandström, C. y Suseno, Y. (2019) Assessing the interplay between crowdfunding and sustainability in social media. Technological Forecasting and Social Change, Nº 141, pp. 117-127. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.07.015.
  • Ley 5/2015 de 27 de abril, de Fomento de la Financiación Empresarial (BOE núm. 101, de 28 de abril de 2015).
  • Mata, J. (2014) Las campañas de crowdfunding: su eficacia en proyectos lucrativos y causas sociales. Tesis doctoral, Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna, Universitat Ramon Llull (Barcelona).
  • Messina, M. y Pena, J. (2013) Alternativas de financiamiento para emprendedores. En: IV Jornadas Académicas de la Facultad de Ciencias Económicas y de Administración. Universidad de la República. Disponible en: http://fcea.edu.uy/Jornadas_Academicas/2013/file/ADMINISTRACION/Alternativas%20de%20Financiamiento%20para%20Emprendedores.pdf.
  • Moreno, E. y Cazorla, L. (2016) Crowdfunding: Aspectos Legales. Navarra: Aranzadi, S.A.U.
  • Olarte-Pascual, C., Sierra-Murillo, Y. y Ortega, C. (2016) El papel de la comunicación en el crowdfunding: estudio de un caso de éxito cool. Revista ICONO14 Revista científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, Nº 14, Vol. 2, pp. 280-303. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v14i2.968.
  • Sajardo Moreno, A., & Pérez Sempere, S. (2018) Análisis de las plataformas de crowdfunding social en el estado español: un estudio de casos. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, Primer Cuatrimestre, Nº 130, pp. 149-175. https://doi.org/10.5209/REVE.61938.
  • Sajardo Moreno, A., Gil Ibáñez, M., & Pérez Sempere, S. (2017) El sector no lucrativo en el marco de la nueva era tecnológica: el desafío del Crowdfunding social en España. Análisis del caso de la asociación Alba Pérez, lucha contra el cáncer infantil. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, Segundo Cuatrimestre, Nº 124, pp. 128-151. DOI: https://doi.org/10.5209/REVE.56132.
  • Sajardo-Moreno, A. (2016). Nuevos instrumentos de financiación para el sector no lucrativo: El reto del crowdfunding social. Cooperativismo y Desarrollo, Nº 24, Vol. 108, pp. 39-53. DOI: http://dx.doi.org/10.16925/co.v24i108.1259.
  • Sánchez Espada, J., Martín López, S., Bel Durán, P., & Lejarriaga Pérez de las Vacas, G. (2018) Educación y formación en emprendimiento social: características y creación de valor social sostenible en proyectos de emprendimiento social. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, Tercer Cuatrimestre, Nº 129, pp. 16-38. DOI: https://doi.org/10.5209/REVE.62492.
  • Son Turan, S. (2015) Financial Innovation-Crowdfunding: Friend or Foe? Procedia-Social and Behavioral Sciences, Nº 195, pp. 353-362. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.06.334.
  • Song, Y., Berger, R., Yosipof, A. y Barnes, B. (2019) Mining and investigating the factors influencing crowdfunding success. Technological Forecasting and Social Change, Nº 148, pp. 119-723. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.119723.
  • Steinberg, S. y DeMaria, R. (2012) The Crowdfunding Bible. Disponible en: http://www.crowdfundingguides.com/The%20Crowdfunding%20Bible.pdf.
  • Torres, P. (2014) Crowdequity y crowdlending: ¿fuentes de financiación con futuro? Observatorio de Divulgación Financiera, Nº 17.
  • Tíscar, L. (2014) Crowdsourcing. Cultura compartida. En J. Celaya. (1ª Edición). Anuario AC/E de Cultura Digital focus 2014: Uso de las nuevas tecnologías en las artes escénicas, pp.20-22. España: Acción Cultural Española.
  • Wang, S. y Dang, D. (2019) Incentive Mechanism for the Listing Item Task in Crowdsourcing. Information Sciences, Nº 512, pp. 80-95. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ins.2019.09.067