Tutoría en veranos de investigación: enseñanza en pequeños grupos

  1. SÁNCHEZ, María Eugenia 1
  2. CALDERA, Diana del Consuelo 1
  3. BARRADAS, Ingrid 1
  1. 1 Universidad de Guanajuato
    info

    Universidad de Guanajuato

    Guanajuato, México

    ROR https://ror.org/058cjye32

Journal:
Revista de Docencia e Investigación Educativa: Journal of Teaching and Educational Research

ISSN: 2444-4952

Year of publication: 2016

Volume: 2

Issue: 3

Pages: 56-61

Type: Article

More publications in: Revista de Docencia e Investigación Educativa: Journal of Teaching and Educational Research

Abstract

This research shows tutors’ experiences during the scientific summer programs and the difficulties students face when being away from their home institutions. This research also presents the strategies that have been implemented for the teaching-learning process applying a constructivist model. The study gathers experiences of over five years of work during scientific summer programs with students from outside the State of Guanajuato, mainly coming from the State of Tabasco. It exposes the importance and responsibility of the researcher in the role of a tutor.

Bibliographic References

  • Álvarez, P, y González, A, “Análisis y valoración conceptual sobre las modalidades de tutoría universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior”, Revista electronica interuniversitaria de Formación del Profesorado, Vol, 22, 2008, p 49-70.
  • Boronat, M, Castaño, N, y Ruíz, E, La docencia y la tutoría el el Nuevo marco universitario”, Revista electronica interuniversitaria de Formación del Profesorado, Vol, 8, 2005, p 69-74.
  • Exley, K & Dennick, R, Enseñanza en pequeños grupos en Educación Superior, Madrid, Narcea, 2007, p.206
  • Gairín, J, et al, “Elementos para la elaboración de planes de tutoría en la universidad”, Contextos educativos: revista de educación, Vol, 26, 2003, p. 21-42
  • Maslow, A, Motivación y personalidad, Madrid, Díaz de los Santos, 1991, p. 306