Icono y sentidoConstantes formales y metodológicas

  1. García Sánchez, Rafael 1
  1. 1 Profesor Contratado doctor de Estética en ETSAE-UPCT
Journal:
Estudios eclesiásticos: Revista de investigación e información teológica y canónica

ISSN: 0210-1610

Year of publication: 2023

Volume: 98

Issue: 386

Pages: 595-625

Type: Article

DOI: 10.14422/EE.V98.I386.Y2023.005 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios eclesiásticos: Revista de investigación e información teológica y canónica

Abstract

In this article we will try to define the icon in contrast to the work of art in the most modern sense of the term. Throughout the text we will give an account of the theological density and originality that the icon possesses, of its peculiar penetration into the sense of the real, as well as of the ontological relationship that it maintains with the model that it epiphanically represents. At the same time, we intend to bring together the methodological and formal constants that the iconographer shows in his work, many of which, although partially known and analysed, are scattered in the more specialised bibliography

Bibliographic References

  • Aristóteles. Física. Madrid: Gredos, 1995.
  • Baggley, John. Doors of Perception. Icons and Their Spiritual Significance. New York: St. Vladimir’s Orthodox Seminary Press, 1995.
  • Belting, Hans. Imagen y culto. Una historia de la imagen anterior a la era del arte. Madrid: Akal, 2021.
  • Beuchot, Mauricio. Las caras del símbolo: el icono y el ídolo. Madrid: Caparrós, 1999.
  • Caamaño, José Carlos. “La materia transfigurada”. Teología 46, n.º 98 (2009): 95-107.
  • Castro, Sixto. Teología estética. Fundamentos religiosos de la filosofía del arte. Salamanca: San Esteban, 2017.
  • Clément, Olivier. “A propos d’une Théologie de l’Icone”. Contacts 32 (1960): 241-253. Consultado el 25 de octubre de 2022. http://myriobiblos.gr/texts/french/contacts_clement_theologie.html
  • Colomer, Fernando. Decir la fe. Comentario al credo. Salamanca: Sígueme, 1996.
  • Colomer, Fernando. La mujer vestida de sol. Madrid: Encuentro, 1992.
  • Coomaraswamy, Ananda K. La filosofía cristiana y oriental del arte. Madrid: Taurus, 1980.
  • Chenu, Marie Dominique. La teología nel XII secolo. Milán: Jaca Book, 1992.
  • Damisch, Hubert. El origen de la perspectiva. Madrid: Alianza, 1997.
  • Dimitrios I, Juan Pablo II, Adalbert Franquesa y Francisco Javier Martínez Medina. Los iconos. Historia, teología, espiritualidad. Barcelona: Centro de Pastoral Litúrgica, 2002.
  • Evdokimov, Paul. El arte del icono. Teología de la belleza. Madrid: Publicaciones Claretianas, 1991.
  • Evdokimov, Paul. El conocimiento de Dios en la tradición oriental. Madrid: Paulinas, 1969.
  • Fitzurka, Cristine. “Religiosidad popular y espacio sagrado. El icono en la teología oriental”. Teología y vida 44, n.º 3 (2003): 250-264. https://doi.org/10.4067/S0049-34492003000200010
  • Florenski, Pável. El iconostasio. Una teoría de la estética. Salamanca: Sígueme, 2018.
  • Florenski, Pável. La perspectiva invertida. Madrid: Siruela, 2005.
  • Gadamer, Hans Georg. La actualidad de lo bello. Barcelona: Paidós, 2015.
  • Gadamer, Hans Georg. Verdad y método I. Salamanca: Sígueme, 1991.
  • Gehlen, Arnold. Imágenes de época. Sociología y estética de la pintura moderna. Barcelona: Península, 1994.
  • Gombrich, Ernst H. Arte e ilusión. Estudio sobre la psicología de la representación pictórica. Madrid: Debate, 2002.
  • Gombrich, Ernst H. La historia del arte. Madrid: Debate, 2006.
  • Grabar, André. Los orígenes de la estética medieval. Madrid: Siruela, 2007.
  • Gregorio Magno. “Epístola I a Serenus de Marsella”. En Sancte Gregorii papae I Opera Omnia, Liber IX, Epistula CV, (PL 77, 1027-1028).
  • Guardini, Romano. Imagen de culto e imagen de devoción. Sobre la esencia de la obra de arte. Madrid: Guadarrama, 1960.
  • Juan Pablo II. Carta a los artistas, (4 de abril de 1999).
  • Juan Pablo II. Carta apostólica Duodecimum Saeculum (4 de diciembre de 1987).
  • Kordis, Giorgos. Icon as Communion: The Ideals and Compositional Principles of Icon Painting. Brookline: Holy Cross Orthodox Press, 2011.
  • Levinas, Emmanuel. Totalidad e infinito. Ensayo sobre la exterioridad. Salamanca: Sígueme, 2002.
  • Lossky, Vladimir. In the Image and Likeness of God. New York: St. Vladimir’s Seminary Press, 1974.
  • Lurker, Manfred. Diccionario de imágenes y símbolos de la Biblia. Barcelona: Herder, 2018.
  • Marcel, Gabriel. Aproximación al misterio del ser. Posición y aproximaciones concretas al misterio ontológico. Madrid: Encuentro, 1987.
  • Mateos, Juan, y Fernando Camacho. Evangelio, figuras y símbolos. Barcelona: Herder, 2018.
  • Moya Ruiz, Albert. “Presencia y transfiguración en la imagen de culto oriental”. Estudios Eclesiásticos 94, n.º 369 (2019): 339-362. https://doi.org/10.14422/ee.v94.i369.y2019.005
  • Naguel, Alexander, y Christopher S. Wood. Renacimiento anacronista. Madrid: Akal, 2017.
  • Pablo VI. Misa de los artistas en la Capilla Sixtina (7 de mayo de 1964).
  • Panosfky, Erwin. La perspectiva como forma simbólica. Barcelona: Tusquets, 2003.
  • Panosky, Erwin. Idea. Madrid: Cátedra, 2013.
  • Pareyson, Luigi. Momenti e problema di storia dell’estetica, IV. Milano: Modadori, 1979.
  • Platón. Ion. Madrid: Alianza Editorial, 2011.
  • Platón. República. Madrid: Gredos, 2020.
  • Platón. Sofista. Gredos: Madrid, 1988.
  • Plotino. Enéadas. Madrid: Gredos, 1998.
  • Quenot, Michel. L'icône. Fenêtre sur l'absolu. París: Cerf, 1987.
  • Sáenz, Alfredo. El icono. Esplendor de lo sagrado. Buenos Aires: Ediciones Gladius, 2004.
  • Solís Nova, David. “El icono y su herencia en el arte”. Veritas 44 (2019): 143-167. https://doi.org/10.4067/S0718-92732019000300143
  • Teodoro Studita. Antirrheticus. PG 99, 327-351.
  • Trubeckoj, Evgenij. Contemplazione nel colore. Tre studi sull’icono russa. Milano: La Casa de Matriona Ed., 1977.
  • Uspenski, Leonid A. Teología del icono. Salamanca: Sígueme, 2013.
  • Weber, Max. El político y el científico. Madrid: Alianza Editorial, 1979.
  • Xamist, Federico José. “El icono: un puente entre teología y estética”. Teología y Vida 56 (2015): 37-64. https://doi.org/10.4067/S0049-34492015000100002
  • Zernoy, Nicolas. The Russians and Their Church. Lindon: Society for promoting Christian Knowledge, 1945.